Azaz, hogyan nem valósultak meg a tanulóközpontú oktatási elvek az oktatástechnikai órákon
Az elmúlt hetekben a gyakorlatban is megtapasztalhattuk azon tanulási szituációkat, amelyek kihívásokat jelenthetnek egy felnőtteket is oktató tanár számára, s amely kihívások megválaszolására majd magunknak kell rájönnünk, mert igazán jó megoldási mintákat nem láthattunk.
Mit nem láthattunk? Íme:
1. Nem volt előzetes tudásfelmérés. Miért lett volna fontos?
Ami a humán és reál tantárgyak tanulásához szokott tanulók szükségleteit illeti, magamat inkább az előbbihez sorolom, ami, azonban, se azt nem jelenti, hogy a reál tárgyak nem érdekelnek, se azt nem jelenti, hogy azokat képtelen lennék megérteni. A reál tárgyak tanulásához szokott tanulók számára szükség lehet az én tanulási szükségleteim és a hozzám hasonlók tanulási szükségleteinek bemutatására, mert ők, nyilván, magukon ezeket nem tapasztalhatják. De ezzel a problémával az információtechnikai tárgyak tanárai nem törődtek.
2. Nem volt fogalommagyarázat – és az se biztos, hogy a tanár érti ennek szükségességét
Nekem mint humán szakosnak nem magától értetődőek a számítástechnika gyakran használt fogalmai vagy a fogalmak közti összefüggések. Azaz, ha azt a szót hallom, hogy webszerver, nekem nem ugrik be azonnal, hogy miről van szó. S ha nem tudom, hogy miről van szó, akkor azt sem tudom, hogy az mire való. Hiába ismerem a szavakat külön-külön, tehát hiába értem meg az angol kifejezéseket, pl. azt, hogy a „web” hálót jelent, a „server” pedig kiszolgálót, eme szavak összerakásából még nem jövök rá a szóösszetétel valódi jelentésére.
A nyelvtudomány (és a filozófia is) külön foglalkozik azzal a témával, hogy a szavak, szóösszetételek közvetlen és közvetett jelentése nem ugyanaz. Pl. a „waterlooi vesztes” szóösszetétel jelentése nem azonos a „Bonaparte Napoleon” jelentésével, annak ellenére, hogy Bonaparte Napoleon volt a waterlooi vesztes. Miért nem azonos a kettő? Azért, mert a waterlooi vesztes egy adott szemszögből szemléli Bonaparte Napoleont, abból a szemszögből, amelyre nem következtetünk automatikusan, ha a Bonaparte Napoleon nevet halljuk. Másrészt, annak, aki nem ismeri a történelmet, annak nem ugrik be, hogy ki lehet a waterlooi vesztes, ráadásul, ha esetleg beugrik, akkor se biztos, hogy Bonaparte Napoleonra gondol, hiszen gondolhat Franciaországra is.
Visszatérve a webszerverre – a szóösszetételt alkotó angol szavak lefordításából és a jelentések egyesítéséből még nem biztos, hogy a humán szakos tanuló megérti, hogy mi az a webszerver és mire való. Miért nem jövök rá? Mi ugrik be nekem mint humán szakosnak?
Pl. az, hogy az én számítógépem nem egy szerver, mert nem én szolgáltatom a szolgáltatást. Tehát nem értem, hogy mi közöm lesz nekem egy olyan dologhoz, amit nem én végzek, hiszen én mint webfelhasználó – kliens vagyok.
Tehát szükségem lenne olyan háttérinformációkra, hogy – ha lenne rendszeres jövedelmem és tervem arra, hogy mellékkeresetként távoktatásban tanítsak - hiába vennék én meg egy webhelyet, azaz, domain-t, az nem működne, ha nem telepítenének rá webszervert. Meg adatbázis-kezelőt. (Azt ma sem tudom, hogy az utóbbi pontosan milyen jellegű program, hasonlít-e pl. a Microsoft Access-re vagy nem.)
S miért kellene nekem ezzel törődnöm? Azért mert e nélkül nem tudok telepíteni e-learninget sem. Illetve telepíthetnék e-learninget – de csak mások webszerverének felhasználásával.
Ez az összefüggésrendszer engem mint tanári végzettségű és hajlamú embert érdekelt volna, de idáig nem jutott el a gondolatmenetem, hiszen az információtechnikai órákon az kötötte le a figyelmemet, hogy a tanár által az órán adott utasításokat a számítógépen végrehajtsam.
3. A tanár nem ellenőrizte, hogy a tanulók értik-e az általa elmondottakat. Hogyan működik a humán szakos tanuló tanulási folyamata az órán?
A jegybeíráskor volt szerencsém megbeszélni a kérdést az oktatóval. A válasz az volt, hogy miért nem kérdeztem (tehát miért nem kérdezett az a tanuló, aki nem értette, hogy melyik szó mit jelent, és melyik dolog mire való)? Igen, miért is?
Egyrészt azért, mert már a kérdéshez is rendelkezni kell háttértudással. Aki teljesen lemarad, nem tudja, hogy mit kérdezzen, hiszen neki az egész folyamat érthetetlen.
Másrészt azért, mert a humán tárgyak tanulásához szokott tanuló ahhoz szokott hozzá, hogy nem azonnal kérdezi meg, ha valami nem ért, hanem megvárja a tanárt, hogy az végigmondja a mondókáját, illetve, megteszi azt, amire a tanár kérte őt, abban a reményben, hogy ez alatt az idő alatt össze fog állni benne a kép. S várja a végén az elemzést, a kérdések lehetőségét. S a humán szakos tanuló csodálkozik, amikor a folyamat végén a reál szakos tanár nem áll meg, hogy megkérdezze, hogy melyik tanuló mit értett meg, mert a reál szakos tanárban föl sem merül, hogy nem értették meg őt, hiszen végrehajtották a folyamatot, aminek még kézzelfogható eredménye is van. A reál szakos tanár nem szeret sokat beszélni, beszélgetni. Ő nem a szavak, hanem a tettek embere. Viszont a humán szakos tanulók a szavakból értenek, a szavakkal való kommunikációhoz szoktak hozzá.
S itt merül föl az a kérdés, hogy tényleg az-e a leghatékonyabb tanulás, amikor cselekszem, végrehajtom a folyamatot – saját kezemmel. Mert előfordulhat, hogy a látszólagos eredményes cselekvésem ellenére sem ragad rám semmi. Mert nem értem, hogy mit miért teszek, illetve, nyilván, azért teszem, mert a tanár mondta, és én meg tanuló vagyok, aki nem akar megbukni.
4. Hogyan működik a humán szakos agy? A félreértett követelmények: eszköz és cél
A humán szakokon az információk rendszerré összeállásának van jelentősége – a tanuló azután kérdez, hogy valamilyen szinten átlátja a témát. Abban reménykedik, hogy ha a szavakat (azok fordítását) érti, akkor a folyamat során megismert szövegkörnyezetben meg fogja érteni azok konkrét jelentését is. És csodálkozik, amikor nem érti meg, mert a tanár abban a hitben van, hogy a tanulók már mindent megértettek, ezért nem áll meg visszakérdezni, elemezni, abban a hitben van, hogy lehet továbbhaladni.
Emellett, a humán szakos tanuló s tanár ahhoz szokott hozzá, hogy a tanulási folyamatok ráhangolással kezdődnek, s esztétikai élményt nyújtanak.
Az információtechnikai órákon azonban ez félreértéshez vezet. Mivel technikai jellegű problémák sokaságát kell a gyakorlatban leküzdeni (lassú számítógépek, nem hallható tanári instrukció), a tanuló számára már az is egyfajta esztétikai élmény, hogy egyáltalán képes követni a kiadott utasításokat, s valamilyen kézzelfogható eredményt felmutatni a számítógépen. S azt hiszi, hogy erről szólt az óra, ezért kapja meg a gyakorlati jegyet, miközben nem.
Ha a tanár nem foglalja össze és nem kérdezi ki a tanulókat az óra végén, akkor a tanulóban nem áll össze a kép, hogy mi lett volna az óra célja – a tanulók úgy vélik, hogy az adott produktum megvalósítása volt az óra célja, miközben lehet, hogy azon fogalmak megértése lett volna a cél, amelyeket a tanár egyszer megemlített, s – mivel reál szakos – nem szaporította a szót.
S ezek után a tanulók a kiadott feladatok osztályzásakor döbbennek rá, hogy félreértették a tanárt, mivel nekik nem csak a tanár által kiadott utasításokat kellett volna követniük, hanem egy teljes fogalmi rendszert, követelményrendszert és kompetenciát megérteniük és elsajátítaniuk (lényegében egy új OKJ-s szakmát) két alkalommal történő konzultáció és ezt követő egyéni munka révén.
.
Hogy miért nem szeretik, és miért tartják nehéznek a diákok a reál tárgyakat? Én magam is, sokat gondolkodom ezen. Pusztán az ismeretek tömege, ami ránk és gyerekeinkre jócskán zúdul, senkit nem tesz okossá és műveltté. Minden tudománynak, legyen az humán vagy reál, a motorja az állandó kérdésfeltevés és válaszkeresés a miértekre, vagyis a gondolkodás.
VálaszTörlésAz iskolába bekerülve általában az osztálylétszámok/jelen esetben hallgatói létszámok olyan nagyok, hogy szinte esély sincs arra, hogy saját maguk fedezzenek fel összefüggéseket és eljussanak a felfedezés – a szakirodalom úgy hívja „heuréka-élmény” - öröméhez. Már pedig annál nagyobb motiváció, mint az a sikerélmény, hogy valamire magam jövök rá, nincs! Talán szemléletes a következő hasonlat: ha valaki nem kezd el egy sportágat a megfelelő korban, csak kivételes tehetséggel és szorgalommal tud elérni, és csak esetlegesen jó eredményeket. Így van ez a gondolkodással is.
Sokkal egyszerűbb azt mondani „nem értem”, mint elgondolkodni….És ha nem tudják használni az ismereteiket, a sikerélmény is elmarad és jön az „utálom a matekot, fizikát, kémiát,stb…..”
Minden tudománynak, minden tantárgynak meg van a maga sajátos „gondolkodásmódja”, legyen az humán, vagy reál tárgy. Az ismeretek mellett ez az, amit el kell(ene) sajátítaniuk.
Ha egy ember hozza magával otthonról az érdeklődést, a miérteket, a gondolkodásra való hajlandóságot, és jó tanár kezébe kerül, akkor nem lesz gondja a reál tárgyakkal. Lesznek sikerélményei, lesz motiváció.
Hogy van-e „humán és reál” agy? Én nem hiszek ebben. Azt gondolom, hogy ha valaki tud gondolkodni, és átlátni az összefüggéseket történelem, nyelvtan órán, akkor ő képes erre matek órán is. Legfeljebb egyiket jobban szereti, mert a tanár személyisége jobban megfogta, vagy könnyebben, többször jutott sikerélményhez, otthonról ilyen irányú motiváltsága van, vagy csak egyszerűen jobban érdekli……
Ne feledjük, hogy minden tudománynak közös a gyökere. A különbség közöttük mindössze annyi, hogy másra keresik a választ: a természettudományok az embertől függetlenül létező törvényeket, összefüggéseket kutatják, míg a társadalomtudományok az emberektől igen csak függő „törvényeket, összefüggéseket”.
És akkor még a művészetekről nem is beszéltünk! Ma már köztudott a matematikai gondolkodás és a zenei érzék közötti összefüggés és sok neves képzőművészünktől hallottam már, hogy az ez irányú tehetség nagy része szintén a „fejen” múlik, a kéz „csak” eszköz …..
Röviden három dolgon múlik, hogy mi felé fordulunk, de ezzel semmi újat nem fogok mondani: az otthoni környezet, a tanár személyisége, és aki a legfontosabb; maga a tanuló. Mert ne feledjük, ahogy egy keleti bölcselet mondja: a tanár(ok és szülők) csak kinyitják az ajtót, azon a tanítványoknak maguknak kell bemenni……
http://bit.ly/mw8xeR
Igen elgondolkodtatóak az érvek és ellenérvek, vélt vagy valós sérelmek … Biztosan mindenkinek más és más a tanulási ritmusa, több vagy kevesebb időt igényel a megértés, a megtanulás folyamata. Például már a történelem tantárgy keretében is kiemelt szerepet kap a szövegértés-szövegalkotás fejlesztése. Az új típusú érettségi követelményrendszere és a mindennapokban jól hasznosítható, rugalmas, tudásalapú információszerzés egyre inkább megköveteli, hogy a korábbiakban megszokott, elsősorban a lexikális ismereteket erőltető és elsajátítandó oktatási forma helyett a különböző történelmi források feldolgozására helyezzék a hangsúlyt. Ezzel szemben a matematika érettségi maradt logikára épülő. Én Erikával ellentétben azt vallom, hogy nem lehet mindenkinek egyformán humán és reál érdeklődése, megértésére készsége (esetleg nagyon kivételes tehetségeknél). A matematika vagy éppen a fizika tantárgy nagyfokú (vele született) logikai képességet igényel, amire véleményem szerint ugyanúgy születni kell, mint a rajz vagy zenei tehetségre.
VálaszTörlésJónéhány ponton tudnék vitatkozni az állításaiddal, de nem teszem, mert személyes tapasztalatokból általános érvényű következetetések nem lehetnek alapjai egy konstruktív vitának. A téma felvetéseazonban rendkívül érdekes, ezért rákereste a "tanulás és az emberi agy" kifejezésre és több érdekes cikket is találtam, melyek közül egyet emelek ki. Ennek a headline-ja a következő:
VálaszTörlés"Az agy működése
Ez a kiadvány helyzetjelentés egy rohamosan fejlődő tudományterület legfrissebb eredményeiről. A „Tanulás és az agy” elnevezésű projekt keretében az OECD-CERI1 megkísérelte közelíteni egymáshoz a különböző érintett tudományágakat annak érdekében, hogy ismereteikkel kölcsönösen segítsék egymást." A cikk az OFi honlapján olvashatóÉrdekes és különösen aktuális témákról van benne szó, de a különböző tudományterületek képviselőinek együtt gondolkodása legalább olyan érdekes.