2011. május 6., péntek

Digitális bennszülöttek és digitális bevándorlók az oktatásban

A web 2.0 „digitális bennszülöttei” (Jukes-Dosaj, 2003) nem csak információkat keresnek weben, hanem maguk is tartalomszolgáltatókká válnak. Az interaktivitás terei és eszközei gyakorlatilag határtalanná bővültek.
A web 2.0 jelenségei a hagyományos iskolarendszer számára új versenyhelyzetet jelentenek. Az oktatásnak elkerülhetetlenül be kell emelnie eszköztárába az eLarning 2.0 elemeit, ha nem akarja, hogy a nemzedéki kultúra és az iskola közötti szakadék még jobban elmélyüljön.
Az Apple Education portálj így állítja szembe web 2.0-át használó új generációt és az ipari társadalom paradigmájában szocializálódott tanárok közti kulturális különbséget.
„ Digitális bennszülött” diákok „Digitális bevándorló” tanárok
Gyorsan kívánnak információt szerezni számos multimédia forrásból Korlátozott számú forrásból származó információ lassú és ellenőrzött
átadását részesítik előnyben
A párhuzamos információ feldolgozást és a több feladattal való egyidejű foglalkozást (multitasking) kedvelik.

Forrás:Jukes – Dosaj,,2003


A diákok saját elektronikus portfoliójukban számtalan tananyagot raktároznak .A tanulási blogok, wikik, fórumok,szociális hálók (az önállóan alkotott tartalmak) további forrásokat jelentenek. A diákok más intézmények szakembereivel és diákjaival is kapcsolatban állnak. Információs forrásaik sokszínűek az internettől, a korábban végzettekkel más oktatási intézmények hallgatóival és oktatóival, az idősebbekkel való tapasztalatcseréig terjednek. Intenzíven használják több intézmény diákjai által megteremtett tananyag archívumot.
Az új tanulási formák terjedése sokféle konfliktust rejt magában. Sok jel mutat arra, hogy az új, informális, hálózati tanulási formák nagyon nehezen férnek be a hagyományos intézmények szűk, idő- és erőforrás korlátos, bürokratikusan vezérelt kereteibe. Az erről szóló pedagógiai vita is gyakran siklik ki azon, hogy két egymással nem kompatibilis egymásra nem rezonáló fogalomvilág kereteiben zajlik a párbeszéd.
A következő időszak oktatásszociológiai, hálózatkutatási és pedagógiai kérdése marad, hogy a hivatalos iskolarendszer intézményei miképp fogadják be, mennyiben integrálják, vagy utasítják el ezt a jelentésvilágot, és ez a folyamat milyen típusú konfliktusok, kompromisszumok és megoldások mentén halad majd.


forrás: (Bessenyei István: Tanulás és tanítás az információs társadalomban –Az eLearning 2.0 és a konnektivizmus.

2011. május 5., csütörtök

A közösségi oldalak identitásformáló szerepe a digitális bennszülöttek körében

Manuell Castells írja, hogy az identitás a jelenkor ember számára dominánsan meghatározó tényező. A társadalomban korábban jelentős szerepet játszó intézmények háttérbe szorulásával (pl. család, egyház), a nagyobb mozgalmak eltűnésével (pl. hippi mozgalom) az egyén számára nagymértékben lecsökkentek a lehetséges identitásformáló/teremtő tényezők.

Ennek köszönhetően az emberek jellemző módon saját valós, vagy vélt identitásuk alapján alakítják ki életvezetésüket, határozzák meg céljaikat. Emellett a globalizációs folyamatok is hatást gyakorolnak az egyén, valamint csoportok társadalmi helyzetére. Ebből következik Castells szerint, hogy az identitásnak egyfajta kettőssége jelenik meg, így a társadalmi hálózatok és az egyén szembenállása bontakozik ki. Mi lehet egy mai fiatal számára egy lehetséges érvényesülési forma:az individualizmus, a társadalmi trendekbe való betagozódás, trendkövetés, trendteremtés?

Természetesen a 21. században is jelen vannak a társadalomban a szubkultúrák, melyek kultúrát kínálnak, lehetőséget kínálva arra, hogy egy-egy elem kiragadásával (értékrend, stílus, ideológia, életvitel), és az egyén számára dominánsan tényezőként meghatározzák az életvezetést. Az identitás-teremtés eszközei, „mi-tudat” kialakítói.

Calderon teszi fel a kulcskérdést: „ az új technológia, a kollektív emlékezet, az egyetemes tudomány, a közösségi kultúra, az ész világa és az érzelmek birodalma hogyan kapcsolódik össze”(Castells, 2005, 59.p.)? A bonyolult társadalmi mechanizmusok, az információs társadalom térnyerése, a hálózatosodás milyen útra tereli a digitális bennszülötteket?

Saját szleng, saját pózok, saját csatornák, live közvetítés az aktuális történésekről, képben lenni, „fel kell ugrani a vonatra, mert aki lemarad, az kimarad” (Bernhardt-Ruhmann, 1995).

A magyar fiatalok életmódját vizsgáló Fanta Trendriport szerkesztője, Ságvári Bence jegyzi meg, hogy a netkorszak előtt az a fiatal szorult ki a társaságból, aki nem volt „képben” a tinik szempontjából lényeges TV műsorokkal kapcsolatban. Manapság ugyanez a tendencia figyelhető meg az internethasználat, és a közösségi oldalak tekintetében.

Az a fiatal, aki nem rendelkezik net-kapcsolattal, számítógéppel, és nem tudja követni a közösségformáló tartalmakat, nincs esélye részt venni egy digitális közösség épülésében, formálásban, esélytelen számára a véleménynyilvánítás interaktív formája. A tinik kontakttevékenységét meghatározzák, az on-line felületen „érintkezések”, párbeszédek. Aki a társasági élet digitális formáját nem, űzi, az kiszorul a face to face beszélgetésekből, mely hosszabb távon az elszeparálódáshoz vezet. Persze nem jelenthető ki erős magabiztossággal, hogy az a fiatal, aki nem lóg a neten egészen biztosan alien lesz az őt körülvevő kortársak között. Esetleg a közösségben való érvényesülése, információáramlások követése lesz számára komplikáltabb tevékenység, hiszen a kommunikációs felületek, szociális tér kitágulásával az elszigetelődés hamar, és visszavonhatatlanul bekövetkezhet.

Az „always-on” üzemmód megkönnyíti a barátokkal való együttlét lehetőségét, és expanzióját. Köztudomású, hogy a pubertás korban lévő korosztály számára-a családot felváltva- legmeghatározóbbá a barátok válnak. Nem csoda a közösségi oldalak népszerűsége, hiszen kiváló játszóteret szolgáltatnak a „virtuális együttlógás” számára. Azzal hogy lehetségessé vált bizonyos témákhoz, eseményekhez, jelenségekhez (a sort végtelenségig lehetne folytatni) kötődő csoportok létrehozása, és az azokhoz való csatlakozás, az identitás kifejezése még egyszerűbbé, és nagyobb horderejűvé vált.

A facebook lehetőséget szolgáltat arra, hogy egyéni profilt hozzanak létre a felhasználók, saját ízlésvilágukat a feltöltött zenén, megosztott idézeteken keresztül prezentálják a külvilág felé.

„Akkor vagy trendi, ha minél több pózban nyomsz fel képet a facebookra, minél menőbb cuccokban”-mesélte a napokban egy tizenéves srác. De azt még hozzá tette „nem mindegy a póz beállítása, mert megvan, hogy a fejet merre kell fordítani”. Mosolyogtam rajta, nem tudtam máshogy reagálni. Aztán felvetődött bennem, hogy a fenti példa is az egyén, és a globális hálózat szembenállását hordozza magában (Castells-ből kiindulva). Azt üzeni a mondanivaló, hogy minél egyedibb vagy, annál inkább kiemelkedhetsz a többiek közül, ugyanakkor csakis abban az esetben, ha többség által elfogadott divatot betartod, és megfelelsz neki. Érzékletes kettőség, hiszen megjelenik az individualizáció jelensége, miközben befolyást gyakorol a globalizált világ tini-trendjeinek hatása.

Hipertext gondolkodásúak, on-line létezésükkel egyszerre több csatornán működnek. Ahogy Marc Prensky (2005) írja „hatékonyabbak, ha hálózatokban működhetnek”. A szocializációs folyamatból táplálkozó szükséglet a nethasználat, a közösségi oldalakon való munkálkodás, később pedig már evolúciós szükségletté válik?

Sokáig szkeptikus voltam a tinik nethasználatával pontosan az attól való félelem miatt, hogy a net oly sok káros jelenség melegágya, melyet a pubertáskorban lévők csakis a számítógépes játékra, na meg a filmletöltésre használnak (részlet az általánosító, pesszimista felfogásomból). Aztán ez a kép elkezdett formálódni, tisztázódni, ugyanis felvetődött bennem mi van akkor, ha a net, na meg a közösségi oldalak esetükben ismeretmegosztó felületként szolgálnak, egyfajta on-line tudásmegosztás tesznek lehetővé, ha az on-line szerveződő tanulócsoportok önmagukat motiválva segítik a hagyományos oktatási módszereket felturbózni (éljen a bennem rejlő szemlélet-váltás lehetősége)?

A tinik digitális mikro,-és makroközösségeben feltartozhatatlanul öngerjesztő folyamatok érvénysülnek. Saját kultúra, szokások, nyelvezet van kialakulóban, mely a valódi életükre is hatást gyakorol.

Forrás:

Manuel Castells(2005):A hálózati társadalom kialakulása, Gondolat-Infonia, Budapest

http://www.osztalyfonok.hu/cikk.php?id=570

http://index.hu/tech/net/sagv3460/

2011. május 3., kedd

Digitális Középiskola

Digitális Középiskola, az Interneten szervezett iskola, az egyéni képzési utak lehetősége program célja az esélyegyenlőség megteremtésére az oktatás területén a városban és falvakban élők között, különös tekintettel az elmúlt évtizedekben leszakadó, halmozottan hátrányos helyzetű vidéki népességre. A „Digitális Középiskola, az interneten szervezett iskola, az egyéni képzési utak lehetősége” a TÁMOP-3.2.1.-„A” és „B” projekt keretében megvalósuló program, amely az információs technológia nyújtotta lehetőségeket felhasználva segíti a vidéken élőket abban, hogy megszerezzék a munkavállaláshoz ma már szinte elengedhetetlen középiskolai végzettséget.
Azokban a régiókban, ahol képzettebb munkaerő és fejlettebb infrastruktúra található, a tőkebeáramlás esélye is nagyobb, hiszen ezek a területek vonzóbbak a befektetők szemében, szemben azokkal a hátrányosabb helyzetű régiókkal, ahol egyébként is súlyos foglalkoztatási gondokkal küzdenek. A 8 általánossal, vagy annál alacsonyabb iskolai végzettséggel rendelkező személyeknek csak nagyon kicsi hányada talál megfelelő munkát, nagyobb részük segélyekből él, vagy feketén dolgozik.

Azoknak, akik rendelkeznek valamilyen szakmával nagyobb esélyük van a munkavállalásra, de ez nagyban függ attól, hogy ez a szakma mennyire számít hiánypótlónak, vagy mennyire keresett a munkaerőpiacon. Azok, akik nem tudták felvenni a „fordulatot”, nem tudtak azonosulni a gyors technikai fejlődéssel, lemaradtak és szinte végérvényesen kiszorultak a munkaerőpiac perifériájára. A KSH adatai alapján, a munkanélküliek kétharmadát az érettségivel nem rendelkezők adják. Az alulképzetteknek az érettségi megszerzésével, a képzettségi szintjük növelésével növekszik nemcsak az egyén munkához jutásának esélye növekszik, hanem az adott régiónak a fejlődése is, hiszen a képzettebb munkaerő a munkahelyteremtés egyik feltétele.



A képzés, oktatás egy lehetséges új útja a digitális középiskola. A technikai fejlődéssel lehetőség nyílik az új, innovatív megoldásokra, amik jobban képesek alkalmazkodni a jövő tanulóinak munka- és életkörülményeihez. Ezzel a lehetőséggel azoknak is megteremthetőek a tanulás feltételei, akik az adott intézménytől távol laknak, vagy munkabeosztásuk nem teszi lehetővé az iskolába járást.
„Az interneten szervezett középiskola „házhoz viszi” a tudást, az egyéni képzési utak lehetősége pedig megteremti annak lehetőségét, hogy térben és időben rugalmasan alkalmazkodjon az oktatás a tanulók igényeihez.” Ez a módszer hazánkban még nem elterjedt, annak ellenére, hogy számtalan előnnyel rendelkezik a hagyományos oktatással szemben. Ebben a rendszerben megvalósulhatnak a felnőttoktatás alapvető szükségletei, mint az egyéni igényekhez illeszkedő időbeosztás, az előzetesen megszerzett tudás hasznosítása, a hiányosságok pótlásának egyedi üteme, a térben és időben kötetlen személyes tutori, szaktanári segítség igénybevétele, valamint a tanulók mentorálása. Az elektronikus eszközök használatával fejlődik a tanulók e-kompetenciája, ami további előnyt jelent a munkaerőpiacon. A program technikai hátterét vidéki településeken működő teleházak, és eMagyarország pontok biztosítják, bár ma már egyre több vidéki háztartásban van számítógép és internet.
Hogyan működik a digitális középiskola a gyakorlatban? Jelenleg 14 tagja van a létrejött iskolahálózatnak.
„A 2010/2011-es tanévben több mint 1000 fő kezdte meg tanulmányait ebben a kísérleti oktatási formában, jelenleg 1039 az aktív tanulók száma.” A többségében vidéki városokban található középiskolákhoz kapcsolódnak a környékbeli kisebb településeken található szolgáltatási pontok, amik helyet adjanak a digitális középiskola jelenléti óráinak, valamint biztosítsák az informatikai eszközöket az ezekkel nem rendelkező tanulóknak. Ezek a helyszínek többnyire a kistelepülések iskolái, közösségi házai vagy teleházai.
A digitális középiskola hálózat működését az Apertus Közalapítvány koordinálja. Ennek a programnak a keretében elkészültek a digitalizált tananyagok, valamint az integrált tanulási és adminisztrációs környezet (ITAK), amely az oktatás színtere, adminisztrációs háttere, valamint felületet biztosít a résztvevők (tanulók tutorok, mentorok) közötti kommunikációhoz is. Hosszú távú cél a program alkalmazhatósága a szakképzésben.



Forrás: Domján Erika: Digitális Középiskola, az Interneten szervezett iskola, az egyéni képzési utak lehetősége program a vidékfejlesztés szolgálatában, 2011.


Képek forrása: Apertus Közalapítvány, 2011.

2011. május 2., hétfő

Digitális bennszülöttek és digitális bevándorlók


A mai fiatalok alapvetően másként gondolkoznak és másként dolgozzák fel a környezetükből érkező információkat, mint az őket megelőző generációk. Ők egész életüket úgy élték le, hogy számítógépek, videojátékok és mindenféle digitális kütyük vették őket körül. Egy, az ezredforduló idején készült felmérés szerint (ennek van jelentősége, hiszen az előző cikkekben már olvashattuk, hogy milyen dinamikusak a változások ezen a területen), az egyetemisták életükből kevesebb, mint 5000 órát töltenek olvasással, azonban több mint 10.000 órát videojátékokkal és kb. 20.000 órát TV nézéssel. A digitális technikák megjelenése és robbanásszerű elterjedése tovább mélyítette az egyébként is kritikus generációs különbségeket. A mai diákok nem fokozatosan változtak a múltbeliekhez képest, ahogy ez eddig megtörtént, hanem egy komoly törés jött létre az IKT használatával.

Ebből az aspektusból érthető, hogy azt tapasztaljuk, hogy romlott az oktatás minősége, hiszen a tanulók alapvetően megváltoztak, ők már nem azok, akiknek a jelenlegi oktatási rendszert tervezték.
Ezek a különbségek sokkal szélesebb körűek és mélyebbek, mint azt egyesek gondolják. Dr. Bruce D. Berry a Baylor College of Medicine professzora azt állítja, hogy „Az eltérő tapasztalatok eltérő agyi felépítést eredményeznek.” Ezt az új generációt egyesek N-generációnak (N, mint NET), mások D-generációnak (D, mint digitális) hívják. Marc Prensky szerint, mivel ezek a fiatalok „anyanyelvi szinten” beszélik a számítógépek, játékok és a net digitális nyelvét, leginkább a „digitális bennszülött” (Digital Natives) kifejezést lehet használni. Azokat, akik nem ebbe a digitális világba születtek, de életük során megismerték, megtanulták használni a digitális technikát és a kor új vívmányait nevezhetjük „digitális bevándorlóknak”. Az én korosztályom ezekhez a digitális bevándorlókhoz tartozik. Mi is alkalmazkodunk ehhez az új környezethez, de valamilyen szintig még ragaszkodunk a régi dolgokhoz is. Ezeknek a régi rutinoknak, tanult alkalmazásoknak a használatát nevezik egyes tudósok a „digitális bevándorló akcentusának”. Ez abban nyilvánulhat meg, amikor információra van szükségünk, az internet csak a második gondolatunk, vagy amikor elolvassuk egy számítógépes program kézikönyvét és nem abból indulunk ki, hogy használat közben úgyis rájövünk hogyan működik. Gondoljunk csak arra, amikor új mobilt vásárolunk. Büszkén mutatjuk meg otthon a gyereknek és mire észbe kapunk, gyerekeink már „személyre szabottan” adják a kezünkbe, rátöltve kedvenc zenénket, háttérképnek kedvenc képünket és még a betűnagyságot is szemünkhöz állítva. Beállítják postafiókjainkat, email levelező rendszerünket, amit aztán soha többé nem nyitunk meg, az internet hozzáférést, amit aztán nem használunk, mert nem tudjuk hogyan is működik. De ilyen akcentusnak számít a dokumentumok kinyomtatása, vagy munkatársunk áthívása a szomszéd szobából, ha meg szeretnénk mutatni neki egy jó cikket a neten, ahelyett, hogy az URL-t küldenénk át neki.

Ezek most mókásan hangozhatnak, de gondoljunk bele, hogy hozzánk hasonló digitális bevándorló tanárok, akik a „régi, elavult” nyelvet beszélik, tanítják az új generációt. A digitális bennszülötteknek az iskola olyan lehet, mintha erős akcentussal rendelkező külföldiek tartanák az órákat. Ők hozzá vannak szokva, hogy rendkívül gyorsan kapnak infokat, egyszerre több dologgal foglalkoznak és a különböző dolgokat párhuzamosan dolgozzák fel. Jobban szeretik az ábrákat, képeket, mint a szövegeket, valamint a véletlen elérést. Hatékonyabbak, ha hálózatban működhetnek, fontos számukra az azonnali megerősítés és a jutalmazás, előnyben részesítik a játékot, mint a „komoly munkát”. Nos, a digitális bevándorlók általában nincsenek oda ezekért a képességekért, amit a bennszülöttek sok éves gyakorlás és interakció során begyakoroltak és sajátjukévá tettek. Meg vannak arról győződve, hogy a diákok nem tanulhatnak eredményesen, ha közben TV-t néznek, vagy zenét hallgatnak és a tanulás nem lehet szórakozás (bár ebben az utóbbi években van egy pici elmozdulás). Igaz, hogyan is gondolhatnák ezt másképpen, hiszen fejlődésük korai szakaszában a „jól bevált” poroszos módszerrel tanultak és hátratett kézzel ültek a postaironnal teleírt újságpapírcsíkok felett.

A digitális bevándorló tanár szembe kerül egy csapat diákkal, akik a számítógépes játékok, az MTV őrült tempóján nőttek fel, zsebükben a mobiltelefon, hordozható számítógépükön, vagy iPad-jükon egy egész könyvtárnyi anyag, üzenő-programokkal azonnal átlőtt üzenetek. Életük jelentős részét hálózatban töltötték, így valahol érthető, hogy nincs türelmük a lépésről-lépésre logikához és az „elmondom – visszakérdezem” tanításhoz. Gyakran a digitális bennszülöttek szempontjából a digitális bevándorló tanár úgy tanít, hogy arra nem érdemes odafigyelni, összehasonlítva minden mással, amit tapasztalnak,majd a végén mégis őket okolják, amiért nem figyelnek. A mai kor diákjai mások, mint a digitális kort megelőző időkben.

A helyzet nem egyszerű. Sok konfliktus lesz meg a digitális bevándorlók és bennszülöttek között, amikor szembekerülnek egymással az iskola adta keretek között. A zászló azonban a bennszülötteknek áll. Először is – bizonyos kutatók szerint – az agyuk szerkezete már eltérően alakult, másodszor, a kulturális migráció alapjait figyelembe véve, azok a gyerekek, akik egy új kultúrába születnek, könnyen megtanulják az új nyelvet és határozottan visszautasítják a régi használatát. Ezért akkor járunk a legjobban, ha elfogadjuk, hogy nem ismerjük teljes egészében gyerekeink új világát és hajlandók leszünk a segítségüket kérni, hogy mi is tanulhassunk és beilleszkedhessünk ebbe az új környezetbe.


Forrás: Mark Prensky: Digitális bennszülöttek, digitális bevándorlók http://goliat.eik.bme.hu/~emese/gtk-mo/didaktika/digital_kids.pdf

Digitális bevándorlók, digitális bennszülöttek jellemzőinek vizsgálata

Az eheti első blogbejegyzésemben arra vállalkoztam, hogy a témakörköz tartozó fogalmi definiálás után megvizsgáljam a digitális bennszülöttek, és digitális bevándorlók legfőbb különbségeket, definiáljam a korosztályokhoz kötődő számítógép-használat legfőbb jellegzetességeit, valamint beleszőjem az oktatási aspektust is.

Az idősebb generációk a fiatalabb generációkkal szemben jellemző módon azzal a megállapítással élnek, hogy mennyire másnak érzik a korban utánuk következőket. A generációs-szakadékot napjainkban tovább mélyítheti, hogy a jelenlegi tinédzserek mindennapi életében, és szokásaiban az IKT eszközök domináns szerepet töltenek be. Életük olyan tevékenységek köré szerveződik, olyan identitásszervező elemek határozzák meg világnézetüket, mely a felnőttek számára idegen, és misztikummal telinek tűnhet. A fenti társadalmi jelenséget szükségszerű definiálni, az abból fakadó feszültségeket feloldani.

A digitális bennszülöttek, és digitális bevándorlók fogalmakat Marc Prensky definiálta a 2000-es évek elején, aki az általa kreált kifejezéseket az oktatási nézőpontot vizsgálva mélyítette el.

A digitális bennszülöttek napjaink diákjai- vagyis az óvodástól az egyetemistáig tartó korosztály- már az információs társadalomban szocializálódott, melyben a digitális technológiák a mindennapi élet szerves részét alkotják. Tehát számukra az internet, valamint a telekommunikácó előtti időszak az ismeretlen. Információigényük nagy, ezáltal az IKT eszközök használata óraszámot magas mutat esetükben. A külső környezeti ingerek hatására egészen más gondolkodási struktúrával rendelkeznek, mely hosszabb távon az agyi működés, felépítés megváltozásához vezethet. Bennszülöttek, mert az IKT eszközökhöz, internethez tartozó nyelvet anyanyelvi szinten beszélik, alapkészség szintjén használják az IKT eszközöket. A fenti generációra további találó jelzőként említi meg Z. Kravialics László a screenager, képernyő-nemzedék kifejezést.

A digitális bevándorlók nem születtek bele a digitális világba, hanem életük során ismerték meg jellemzőit, sajátították el az IKT eszközök használatát. A csoportba tartozó egyének csak alkalmazkodni tudnak a környezeti kihívásokhoz, nem rendelkezik eleve meglévő digitális képességekkel. Jellemzőjük, hogy a digitális technológiák létét elfogadják, használatukra törekvéseket tesznek, de az elsajátítás szintje eltérő szinten valósul meg. Esetükben a szerző ún. „digitális akcentust” említ, mely arra vonatkozik, hogy a digitális világban való boldogulásuk nem működik, olyan természetesen, mint a bennszülöttek esetében. Példaként említhető a digitalizált tartalmak funkció nélküli kinyomtatása, vagy a különböző internetes szolgáltatások kiaknázatlansága felhasználói oldalról.

Z. Kravalics megítélése szerint a digitális bennszülött kifejezésben fellehető egyfajta neheztelés az idősebb generáció részéről. Szerinte a megfogalmazás magában rejti az irántuk táplált irigykedést, mely a digitális világban való, számukra eredendően természetes boldogulásra irányul. A számítógép-használatra vonatkozóan oly sokszor érkezik negatív szülői, vagy tanári visszajelzés. A számítógépen végzett tevékenység megítélésük szerint haszontalan tevékenység, így annak alul-értékelése erősen jellemző.

Vajon valóban él egyfajta két generáció közötti feszültség, mely a digitális eszközökhöz fűződő hozzá-nemértésből, meg-nemértésből fakad?

A hazai társadalom számítógép-világhoz való viszonyát tágabb dimenzióban is érdemes átvilágítani, melyhez kapcsolódóan Kulcsár Zsolt nyomán megjelent XYZ modellt említeném.

Kategóriákat állít fel arra vonatkozóan, hogy az egyes generációk melyik életszakaszukban találkozhattak az internettel, valamint a generációk tagjai milyen szerepet töltenek be a társadalomban.

Az alábbi táblázat az általa szemlélteti a fenti csoportokat.

Születési év

Munka

Technológiai változással való szembesülés időszaka

Veteránok

1925-45

Nyugdíjasok, de a legfiatalabbak is max. 10 éven belül visszavonulnak

Életük második felében találkoztak az internettel

Bébi-bumm

1946-64

Fontos hányadát teszik ki a munkaerőpiacnak.

30-40 életév között

X. generáció

1965-79

A munkaerő-piac gerince

Kamaszként/tinédzserként

Y generáció

1980-95

A tanulók és kezdő munkaerő

Gyermekkorban

Z. generáció

1996-

Tanulók, öt év múlva jelennek meg a munkaerőpiacon

Nem éltek internet nélküli világban

Forrás: http://www.osztalyfonok.hu/cikk.php?id=906

Szibrik Gabriella kiemeli, hogy hazákban az emberek átlagosan 58 évesen mennek nyugdíjba, tehát inaktívvá válnak. A 64 évesnél idősebb korosztály esetében mindössze 3,7% internetezik, míg az 50 év felettiekre vonatkoztatva ez az arány 14-16 %. Kijelenthető, hogy az internethasználat gyakoribb annál az idősebb korosztályhoz tartozó egyénnél, aki a munkaerő-piacon aktív, magasabb iskolai végzettséggel rendelkezik, egzisztenciálisan jó helyzetben, szellemileg és szociálisan aktív. Az idősebb korosztály részvételét akadályozza a nyelvi készségek hiánya. A 40-49 éves korosztály esetében enyhe növekedés, még a 30-39 év közöttiek esetében dinamikus növekedés figyelhető meg a digitális eszközök használata területén. A legfiatalabb (14-17) esetében szint a teljes korosztály rendelkezik IKT kompetenciákkal, ebből következik, hogy magas digitálisan szocializáltak aránya. Míg a 14 éven aluliak esetében a számítógép-használat természetes, magától értetődő tevékenység, melynek elsajátításához semmilyen oktatási tevékenységre nem szorulnak.

A kutató megítélése szerint a számítógép-, és internethasználat lényegesen függ az életkortól, így kijelenthető, hogy a kor szerint megmutatkozó digitális megosztottság nem nagyon változik, azaz nem csökken.

A gyorsan változó társadalmi környezet az egymást követő generációkat eltérő módon szocializálja. De mi van akkor, ha az oktatás nem veszi fel ezt a versenyt?

Pernsky leírja, hogy a digitális bennszülöttek számára a legoptimálisabb, ha gyorsan juthatnak az információkhoz, jobban kedvelik egyszerre több csatornán keresztül, inger-gazdag módon áramlik hozzájuk a információ, kedvükre való, ha egyszerre több tevékenység felett oszthatják meg figyelmüket. Megítélése szerint, ezért jobban kedvelik az ábrákat, képeket, a szimpla szöveggel ellentétben, a hálózati működés a legeredményesebb számukra.

Ezzel szemben a digitális bevándorló tanárok azt preferálják, ha diákok a régi tanulási tartalmakat, a megszokott módszerrel sajátítják el.

Pernsky szerint tanároknak be kell látnia, hogy a diákok megváltoztak, ezért a régi módszerek már nem alkalmazhatóak sikeresen. A problémával való szembenézést javasolja, ezért a módszerekben és tananyagelemekben való változtatást szorgalmazza. Megoldást jelenthet, ha az átadandó ismereteket megpróbálják digitális eszközökkel közvetítetni, a fiatalok által beszélt nyelvezetet felhasználva.

Az új társadalmi trendek, jelenségek megnehezítik a generációk közötti különbségek visszaszorítását. Az oktatás lehetőséget teremt a szakadék mélyülésének csökkentéséhez. Kérdés, hogy mi az a pont ameddig a formalizált oktatás engedhet kereteiből az új tanulási igények kielégítése érdekében?

Források:

- Kulcsár Zsolt :XYZ generáció Magyarországon

URL: http://www.crescendo.hu/2010/8/4/xyz-generacio-magyarorszagon

- Prensky, M(2001): Digitális bennszülöttek, digitális bevándorlók

URL:http://goliat.eik.bme.hu/~emese/gtk-mo/didaktika/digital_kids.pdf

- http://www.crescendo.hu/2010/8/4/xyz-generacio-magyarorszagonsuü

- Z. Karvalics László :Hajrá, digitális bennszülöttek!

URL:http://www.szitakoto.com/folyoiratcikk.php?cikk=126

- Zibrik Melinda: Az internethasználat és a generációk közti különbségek

URL:http://www.osztalyfonok.hu/cikk.php?id=906


2011. május 1., vasárnap

Tanulás? Milyen keretek között?

Előző bejegyzésemet a felnőttek motivációjáról írtam, mivel úgy gondolom, motiváció nélkül nem jöhet létre, nem beszélhetünk tanulásról. Ebben a bejegyzésemben összefoglalnám: milyen funkciókat tölt be, milyen keretek között jön létre a felnőttkori tanulás?
Egy életen át tartó tanulás – ez az, amiben nagyon sokan érintettek vagyunk, és nagyon sokszor bele se gondolunk abba, hogy mennyi embert érint, mennyi ember vesz benne részt akarva, vagy akaratlanul, tudatosan, vagy véletlenszerűen. Egy életen át tartó tanulásban vagyunk mindannyian, helyzetétől, korától függetlenül. Ha szétnézek a saját környezetemben, látom azokat a huszonéveseket, akik egy újabb végzettségért küzdenek, látom azokat a középkorúakat, akiktől megkövetelik a különböző tanfolyamokat, nyelvvizsgákat, azokat, akik idősödő korban is képesek váltani, a tanulás, továbbképzés mellett dönteni.
Az élet nagyon sok területe szól a folyamatos tanulásról, megtanuljuk egy új, vagy egy modernebb eszköz, gép használatát. Megtanuljuk az új adózási, pénzkezelési szabályokat, ami szükséges egy átutaláshoz, vagy egy csekk befizetéséhez, megtanuljuk az új KRESZ szabályokat – mindezeket kortól függetlenül. Az iskolarendszerű képzés választása mögött azonban nagyon sok minden lehet: választhatja valaki tudása, ismerete gazdagítására anélkül, hogy valaki kötelezné rá. Kérheti a továbbtanulást, szakképzést a munkahelye, lehet olyan helyzetben, hogy az addigi képesítése már nem elegendő ahhoz, hogy elhelyezkedjen, ezért valami újat, többet kell tanulnia. Ezek mögött a lehetőségek mögött különböző sorsok állnak. Sokszor a kilátástalan, kiszolgáltatott helyzet, a reménytelenség, vagy az „adok magamnak még egy esélyt” gondolata. Napjainkban a tanulásnak egyre nagyobb fontosságot tulajdonítanak. Az egész életen át tartó tanulás – lifelong learning, nemcsak iskolai keretek között zajlik, hanem része az informális tanulás is, azaz valóban folyamatosan tanulunk.

A felnőttképzés négy fő funkciót tölt be: (Zachár, 2008)
1, Helyettesítő, pótló funkció: a felnőttnevelés egyik alapfunkciója az első végzettség és/vagy szakképzettség megszerzésének segítése. Ez a pótló funkció a fejlett társadalmakban az alap (általános) - iskolai végzettség és az első szakképzettség megszerzését jelenti, így ebben döntő módon a fiatal, 16-29 éves korosztályok vesznek részt.
2, Sajátos, speciális funkció: folyamatos szakmai képzés, magasabb szintű szakképesítés megszerzésének segítése.
3, Foglalkoztatást segítő funkció: segítséget ad a munkanélküliség időtartama alatt vagy a munkanélkülivé válást megelőzően a munkaviszony keretein belül, „piacképes” szakmai tudás megszerzéséhez, első szakképzettség megszerzése, át – és továbbképzések.
4, Kiegészítő funkció: a felnőttek olyan szellemi szükségleteit elégítik ki, amely az iskolarendszerű oktatás tananyagaiban nem szerepeltek. A kiegészítő képzések nem szakképesítést nyújtó ismeretek. Pl.: pályaválasztási ismeretek, álláskeresési ismeretek, nyelvtudás, számítógép-kezelés.

A felnőttképzés két fő területre osztható, iskolarendszerű képzésre és iskolarendszeren kívüli képzésre.
Iskolarendszerű felnőttképzésnek nevezzük, azokat a képzéseket, amik általános, középfokú vagy felsőfokú végzettség és/vagy szakmai képesítés megszerzésére irányulnak. Az iskolarendszerű felnőttoktatás lehetőséget biztosít arra, hogy azok a felnőttek, akik iskolai tanulmányokat nem folytattak, vagy alacsonyabb fokon fejezték be, a közoktatásban és felsőoktatásban elérhető bármely végzettséget utólag megszerezzék. Célja, többek között az esélyegyenlőtlenség csökkentése. Az iskolarendszerű felnőttoktatásban tanuló felnőttek egy része versenyképes iskolai és szakmai végzettség hiányában elvesztette munkahelyét, így a felnőttek iskolái a felnőttképzés pótló funkcióját végzik. A felnőttek tanulása általában befejezett iskolai végzettség megszerzésére irányul (általános, érettségi, szakmaszerzés) vagy magasabb iskolai végzettség megszerzésére (főiskolai, egyetemi végzettség, estin vagy levelezőn). Az iskolarendszerű felnőttoktatásban tanulói jogviszony vagy hallgatói jogviszony jön létre az oktatási intézmény és a képzésben résztvevő felnőtt között.
Iskolarendszeren kívüli képzés minden olyan képzés, amelynek résztvevői nem állnak az intézménnyel tanulói vagy hallgatói jogviszonyban, hanem szerződéses jogviszony jön létre az intézmény és a képzésben résztvevő között. Nem feltétlenül kötődik oktatási intézményhez, sokféle színtere lehet, legnagyobb területe a munkaerőpiaci képzés. A munkaerőpiaci képzés célja az egyén munkába állásának, illetve munkahelye megtartásának elősegítése. Az elmúlt időben iskolarendszeren kívüli szakmai képzésben résztvevők száma megnőtt, profitorientált magánvállalkozások jöttek létre, amelyek különböző tanfolyamokat kínálnak. A képzésben résztvevők egyik motivációja a munkanélküliségtől való félelem, hogy nem rendelkeznek elegendő tudással, hogy megtartsák állásukat, ezért jelentkeznek a továbbképzésekre.

A tanulási tevékenységek szerinti felosztásban formális, nem formális és informális tanulásról beszélünk.
Formális tanulás: minden, olyan tanulás, képzés, ami oktatási intézményben történik és bizonyítvánnyal, oklevéllel zárul.
Nem formális tanulás: olyan tanulás, képzések tartoznak ide, amelyek nem intézményi keretek között valósulnak meg és jellemzően nem ad képesítést, a tanulók, ezt is önkéntesen választják. Idesorolhatók a munkahelyi képzések, magán nyelvórák, szabadegyetemek és népfőiskolák képzései.
A nem formális tanuláshoz sorolhatók a napjainkban, igen nagy szerephez jutott munkahelyi képzések. Leginkább a multinacionális cégeknél figyelhetjük meg, hogy kiépített képzésekkel oktatják munkavállalóikat. Elsősorban a cég érdekeit figyelembe véve, azaz jobb, képzettebb munkaerő elérése miatt, másodsorban pedig képzéseiket is mintegy motivációs tényezőként alkalmazzák munkavállalóikkal szemben. A munkavállalók tisztában vannak vele, hogy mindennapi munkájukhoz, előmenetelükhöz szükségesek bizonyos kompetenciák megszerzése (számítógépes ismeretek, kommunikációs készség, problémamegoldó készség, idegen nyelv ismerete).
Mivel számítógépes munkát végeznek, illetve szükségük van az idegen nyelvismeretekre is, ezért érthető módon ilyen jellegű képzésekre van a legnagyobb igényük. Nem elhanyagolható a másik két terület sem, a szakmai és az önismereti képzés. A szakmai képzéseknek tudjuk a jelentős szerepét, minél többet tudunk egy adott területről, annál jobban meg tudjuk állni a helyünket. Manapság az önismereti tréningek is egyre inkább előtérbe kerülnek, hogyan tudjuk legjobban kihasználni képességeinket, bizonyos helyzetekben hogyan tudunk a legmegfelelőbben reagálni.
Képzésen azért veszünk részt, hogy új ismereteket szerezzünk, és ez magába foglalja azt a feltételezésünket is, hogy a képzésben valóban tanulunk számunkra új dolgokat. A tanár személye, ahogy már említettem szintén igen fontos, nemcsak egy munkahelyi képzésben, de alapjában, a felnőttoktatásban is.
A felnőtt tanulók, jelen esetben munkavállalók, már megfelelően tudatában vannak képességeiknek, illetve fejlesztendő területeiknek, így nem csoda, hogy a képzéseket is ezek határozzák meg.
A munkahelyi képzés legfontosabb szerepe, hogy alkalmazkodjon a munkavállalók igényeihez. Olyan képzéseket kell kínálni, tartani, amik segítik a munkavállalók megfelelő szakmai képzését, illetve fejlődését. Mindenképpen az új ismeretszerzés a legfontosabb szempont egy képzés meghatározásában és abban, hogy az felkeltse az érdeklődők figyelmét.
Informális tanulás: mindennapi életünk velejárója, munkahelyen, családban, szabadidőben szerzett tudás. A tanulás nem minden esetben szándékos, sőt lehet, hogy nem is tudatosul, hogy éppen újat tanulunk.

Felhasznált szakirodalom:
Zachár László (2008, szerk): A felnőttképzés rendszere. Nemzeti Szakképzési és felnőttképzési Intézet, Budapest.
Benedek András (2008,szerk)? Digitális Pedagógia. Tanulás IKT környezetben.Typotex Kiadó, Budapest.

Felnőttképzési elméletek

Franz Pöggeler minőségjelző értelemben a felnőttképzés nyolc feltételét határozta meg.  Pöggeler elsődlegesnek tekintette, hogy a képzésnek szerezett formában kell zajlania és azt mind a szervezőnek, mind az oktatónak hangsúlyos feladatként kell kezelnie. A képzési feladatokat úgy kell összekapcsolni az egyéb feladatokkal, hogy a képzési feladatok teljesítése biztosított legyen. A képzési cél elérése érdekében építeni kell a felnőttek élet és munkatapasztalataira. Fontos szempontként emelte ki, hogy a felnőttképzést megfelelően felkészült személynek kell segítenie. Alapvető kritériumként fogalmazta meg, hogy a képzéseket mindenki számára egyformán hozzáférhetővé kell tenni, a képzésben való részvétel kizárólag önkéntes alapon történhet és az élet valamennyi szakaszában jelen kell lennie. E kritériumokat valamennyi elmélet elfogadja, de ezzel összefüggésben említést érdemel a gyakorlat és az elmélet viszonya. Egyes elméletek szerint az andragógiának teljes mértékben a cselekvés, a felnőttképzés szolgálatában kell állnia. A kutatási eredmények teljességének szükségszerű beépülnie a gyakorlati képzésbe, ezzel téve hatékonyabbá a felnőttképzést. Más elméletek szerit nem okoz problémát ha az elmélet és a gyakorlat elszakad egymástól.

Az andragógiára egyaránt lehet jellemző az „életidegenség” és a „túlzott prakticizmus”, a cselekvést ugyanis nem csak közvetlen eszközökkel lehet befolyásolni, hanem képzési modellek kidolgozásával és a gyakorlat elemzésével is. A felnőttképzés sikerességének érdekében elengedhetetlen a gyakorlati és az elméleti szakemberek együttműködése. Az együttműködés a problémafelvetéstől az adatgyűjtésen és elemzésen keresztül, azok feldolgozására, és értelmezésére a következtetések levonására és a gyakorlat általi ellenőrzésre is ki kell hogy terjedjen. A felnőttképzési elméletek többféle szempont szerint csoportosíthatók. Ez alapján beszélhetünk társadalompolitikai és tudományelméleti megközelítésről, politológiai elmélet szerinti csoportosításról, de létezik a célokra és feladatokra összpontosító csoportosítás is, valamit ismeretes a didaktikai és metodikai stratégiai elméletek csoportja is, és a művelődéselméleti irány szerinti halmazképzés is előfordul.

A XX. századi elméletek közül ki kell emelni a Joseph Olbrich nevéhez fűződő rendszerelméleti megközelítést. A rendszerelméleti megközelítés szerint ki kel jelölni a rendszerhatárokat, meg kell határozni az együttműködést a határterületekkel és elemezni szükséges a felnőttképzés szerkezetét és ezen belül a részeknek az egészhez való viszonyát. Célja, hogy az elméleteket a lehető legnagyobb mértékben hasznosíthatóvá tegye a gyakorló szakemberek számára. Olbrich szerint a felnőttképzés a társadalom önszabályozásának és fejlesztésének fontos eszköze, vizsgálata a szociológiai összefüggések alapján kell, hogy történjen. A rendszerelméleti megközelítések egyike a felnőttképzés funkcióit rendezte csoportokba. Ezen elmélet egyik képviselje Philipp Eggers, aki a következő csoportokat alkotta: általános továbbképzési funkció, politikai képzési funkció, adekvát társadalomkritikai és cselekvési képességet fejlesztő funkció, a szociális változáshoz való alkalmazkodást segítő funkció és az élet és életmód alakítását segítő funkció. A rendszerszemléleti megközelítés legjelesebb hazai képviselje Durkó Mátyás. Elképzelései mindig az egész felnőttképzésre és felnőttoktatásra kiterjedtek.

W. Schlumberg funkcionális felosztása szerint tranzitórikus, kompenzatórikus és komplemente felnőttképzést különböztet meg. Az elsőre példa az írás és olvasás elterjesztésére szerveződő mozgalmak, a másodikra a felnőttoktatás pótló funkciója, a harmadikra pedig a permanens tanulás szükségszerűsége.

A társadalomkritikai andragógia a szabadságra való érettséget hangsúlyozza, ennek eléréséhez kívánja hozzásegíteni az egyént. Jürgen Habermans szerint a felnőttképzés mindenekelőtt a politikai kritika eszköze, amely folytatja a politikai szocializációt, feltárja a mélyebb összefüggéseket, a rejtett ellentmondásokat, segíti az egyént a hatalomhoz való partneri viszony kialakításában. Vizsgálja a felnőttképzés politikai, gazdasági összefüggéseit, szociokulturális feltételeit. Irányultsága proaktív és innovatív.

A kommunikációs andragógiák közös jellemzője, hogy az andragógiai folyamatok megvalósulásánál a kommunikáció szerepét hangsúlyozzák. Megközelítésük társadalompolitikai és kommunikációelméleti egyaránt lehet.

Társadalompolitikai indíttatású a demokratikus dialógust előtérbe helyező andragógia, mely szerint a képzés során erősíthetők a demokratikus attitűdök, s ez kedvezően hat a társadalom egészére. E koncepció kiemelkedő képviselői Paulo Freire és Martin Buber. A Freire-féle „felszabadító dialógus” elmélete gyökeres szembefordulás a narratív neveléssel. „A szabad dialógus” mindenekelőtt az öntudat kiképzésének eszköze, mely lehetővé teszi a valóság kritikus elemzését” A dialógus elméletet erősítette a kritikai elmélet”.

A kommunikációs andragógia másik csoportjába a kommunikáció elméleti kiinduló pontú vonulat tartozik. Ez az elmélet a kommunikációs kompetencia döntő szerepét emeli ki. A felnőttképzésben. Klaus Mollenhauer szerint a nevelés és a képzés egésze kommunikatív cselekvésként fogható fel. A kommunikatív andragógia előtérbe állítja a résztvevők aktivitását, a kezdeményező készségnek nagyobb teret engedő képzési kereteket, metodikai megoldásokat, amelyekben a résztvevők jól meghatározott szükségletei és igényei dominálnak.

A szellemtörténeti, életvilágra orientált andragógia elméleti megközelítés az egész emberre és az egész életre irányul. A nevelés iránya ebben az esetben az önmeghatározás képességének kifejlesztése. Képviselői közé tartozik Horst Siebert, aki kijelentette, hogy „a felnőttképzés a társadalom egyik szükséglete”. Kiemelt szerepet kap ennél az elméletnél az emocionalitás és az intuíció, ezért „élményandragógiaként” is definiálhatjuk ezt az irányt. Ezen irányzathoz tartozik az „életvilágra orientált” andragógia, mely az ember valós világát jelenti. A nyolcvanas években szoros kapcsolatba került ez az ideológia a „mindennapi élet kritikájának” elméletével. Heller Ágnes a cselekvések heterogenitását és ehhez kapcsolódóan a képességek kialakulásának heterogén voltát hangsúlyozta, melyek különböző jelentőséggel bírnak az egyén szempontjából. Egyes elemzők ezt összefüggésbe hozták a munkahelyi képzések prakticizmusával és e mögött „szellemi imperializmust” vélték felfedezni. Eljutottunk tehát az emberi élet meghatározó színterére a munka világába, mellyel az emberek rendkívül sokféle módon találkoznak. A találkozás milyenségét illetően jelentős különbségek vannak a társadalmak fejlettségi típusai szerint. Míg a folyamatosan versenyre kényszertett társadalmakban a képzésben való részvétel az individuum függetlenségének megőrzését szolgáló természetes velejárója az életnek, addig a kevésbé fejlett társadalmakban a változás és a hozzá kapcsolódó verseny- és változtatáskényszer válságot jelentet a hagyományos életvilágot feladni kényszerülők körében. A változtatások üteme általában meghaladja az emberi természetben rejlő változtatás ütemét, gyakorta élesen megkettőződik az ember életvilága, e kettősség a munka világának és a privát világnak az éles elhatárolódását jelenti. Megváltozik az ember természethez való viszonya, átalakul az időszerkezet, amelyben meg kell teremteni a tanulás helyét. A tanulás időszerkezeti vonatkozásában ugyan leszűkíti a felnőtt privát életvilágát, de szociális környezetének megváltozásával és személyes kompetenciájának javulásával ki is bővül az.

Az életvilágra összpontosító andragógia sajátos célformáló szempontokkal rendelkezik, melyek: a konkrét életproblémák megvilágítása, az indivídum előtérbe helyezése, és az énazonosság helyreállítása. A felnőttképzés indokának az egyén lelki-szellemi fejlődési igényét tartják. Az életvezetés strukturális változásai az alkalmazkodóképesség új minőségét követeli meg, az életszínvonal tanulás általi megőrzésének érdekében. Ez az irányzat a résztvevő központúságra fókuszál. A mindennapokra vonatkozó andragógia legfőbb jellemzői, a hallgatók teljesítményére való célzott odafigyelés, az egyéni igények szerinti válogatás lehetősége és a tanítás fejlesztésként való felfogása.

Az andragógiai elméletek újabb csoportja az életrajzi pályafutási megközelítés. Ez a vonal a szociálpszichológiából származtatható, mely az egyén életrajzát „társadalmi tényként” kezeli. Megjelenésekor vizsgálati módszerként indult, később vált önálló paradigmává. Jelentősége abban áll, hogy elősegítheti a felnőttek önmegismerést, közelebb hozhatja az andragógiát, az andragógust és a képzés részvevőjét a felnőtt embert egymáshoz, és a felnőttképzés során jobban lehet támaszkodni a felnőtt előzetes tanulástörténetére.

A multikulturális felnőttnevelés estében a cél nem a homogenizáció, hanem éppen ellenkezőleg, a sokféleség, a különbségek, a másságok elfogadása és megértése, melyhez interkulturális tanulásra van szükség. A multikulturális andragógia pozitív szerepet tölt be a különböző kultúrák közti megértés és együttműködés folyamatában.

A konstruktivizmus irányzatának megjelenése az andragógiában a XX. század végére tehető. A hagyományos didaktikai elméletekkel szemben a konstruktivizmus azt hangsúlyozza, hogy bizonytalanságot kell kelteni a meglévő tudással kapcsolatban, melyek elégedetlenséget idéznek elő és felkeltik az új tudástartalmak iránti igényt. A konstruktivista elmélet lényeges eleme a problématanulás, mely által elkerülhető a befejezett tudás képzetének kialakulása. A konstruktivista tanuláselmélet szerint a tanulás a tanuló egyén önállóan végrehajtott tevékenysége, amelynek során nem a tudás, a tartalom, a készségek elsajátítása vagy feldolgozása, hanem azok „konstruálódása”, azaz tudatos építése megy végbe. Ez a folyamat tehát soha nem nullánál kezdődik, hanem a már meglévő ismeretekre épül, amelyek egyúttal a felvételre kerülő információ interpretálásának, azaz a tanulásnak mint tudáskonstrukciónak is kiindulópontjai. Az ilyen tudás mindig szituációkhoz és kontextusokhoz kötődik, és a tanuló egyéntől függ, aki saját maga irányítja a tanulási folyamatot és reflektál rá. A reflektálás a tanulási folyamat szerves része, annak sebességét növel(het)i. A konstruktivista elmélet képviselői a felnőttoktatástól fokozott figyelmet várnak a tanulók reflektív tanulásának elősegítésére, a ehhez szükséges kompetenciák kifejlesztésére és működtetésére.

Az elméletek áttekintése és értelmezhetősége megkívánja a felnőttoktatás történelmi korokhoz kapcsolódó áttekintését, mert az egyes elméletek alkalmazhatósága szoros összefüggésben van a politikai, társadalmi környezettel, azok változásaival.