Folyt. köv. Sajnos az első dia lemaradt melynek szöveges részét ide szúrtam. Az egyes diák között nagy szünetek vannak (10mp). Türelmes hallgatózást.
A tanulás új értelmezése I.
Tudás folyamatos megújítása szükséges - a tudatos tanulás egész életre kiterjedő szükségességének felismerése A felnőttkori tanulás az emberi élet természetes és szükséges velejárója Társadalmi átalakulás felgyorsulása, tudomány és a technika fejlődésének megváltozott üteme, információ robbanása a új ismeretek elsajátítását, új képességek megszerzését írja elő A folyamatos tanulás gyakorlatának bevezetése az emberek életvezetésébe Az iskolarendszer nem teszi lehetővé az egész életre érvényes tudás megszerzését(informális, non-formális tanulás előtérbe helyeződése) Life long learning, life wide learning
A felnőttség kapcsán ejtsünk szót a modern társadalmakhoz kötődő felnőttszocializációról. A felgyorsult gazdasági, technikai változások, a társadalmi-politikai rendszer nélkülözhetetlenné teszik a rugalmas és gyors alkalmazkodást, a demokratikus társadalmakban az „általános cselekvéskompetencia” kialakítását, a folytonos szerepváltások megtanulásának képességét. E képességek kialakításához nyújt segítséget a korszerű felnőttnevelés, melynek egyik feladata a felnőttszocializációnál említett kényszerekre való reagálás készségének kialakítása, a felnőttek célirányos és tervszerű fejlesztése, szakmai képzése, továbbképzése és átképzése. Egy másik értelmezés, szervezett formális és non-formális folyamatok összességének fogja fel a felnőttnevelést. A konstruktivista tanuláselmélet szerint a tanulás a tanuló egyén önállóan végrehajtott tevékenysége, amelynek során nem a tudás, a tartalom, a készségek elsajátítása vagy feldolgozása, hanem azok „konstruálódása”, azaz tudatos építése megy végbe. Ez a folyamat tehát soha nem nullánál kezdődik, hanem a már meglévő ismeretekre épül, amelyek egyúttal a felvételre kerülő információ interpretálásának, azaz a tanulásnak mint tudáskonstrukciónak is kiindulópontjai. Az ilyen tudás mindig szituációkhoz és kontextusokhoz kötődik, és a tanuló egyéntől függ, aki saját maga irányítja a tanulási folyamatot és reflektál rá. A reflektálás a tanulási folyamat szerves része, annak sebességét növel(het)i. Az élethosszig tartó tanulás és a felnőttképzésről olvashattok Óhidy Andrea tanulmányában.
Ez egy szinte teljes összefoglalása a hét témájának. Azt gondolom, hogy ez az alap ismeret kell, szükséges! Nekem jó, hogy akkor ülök le, amikor az időm engedi és addig, amig jól esik, ... Persze számtalan vélemény, tapasztalat van ebben a témában is. De! úgy érzékelem, ahogy olvasom a bejegyzéseket, hogy mindenki a maga módján, de érzékeli a tanulás újra értelmezését, a tanulás fontosságát. Mindannyian megfogalmaztuk miért kell, miért éri meg, ... Megnyílt előttünk egy teljesen új módja a tanulásnak, amihez a tudást úgy szedegetjük össze morzsánként, de szeretjük. Szeretjük, mert új, szeretjük, mert tanulunk, szeretjük, mert összehozza a csoportot (sajnos csak most az utolsó hónapban ..., de ez egy másik beszélgetés ...). Milyen jó! (jó lenne) egy-egy könyv elolvasása után megbeszélni azt, (Zenina!, olvasok, tovább beszéljük, ...). (Ha az első félévben megkapjuk ezt a lehetőséget, még több szakirodalmat, nem szakirodalmat oszthattunk volna meg egymással! Igaz?) Felmerült bennem a kérdés, ha most nem "vagyok itt", honnan, hol és mikor tanultam voltam meg ... ki mondta volna el, hogy ez fontos ... ki mutatta volna meg a Twittert, a blogot, ... Pedig egy polgármesteri hivatalban, a város közéletében dolgozok (nem elzárva az információktól). Elég nyilvánosságot kap a felnőttek oktatásának fontossága?, vagy "csak" a tanulmányokban, szakirodalomban, memorandumokban ... fogalmazódik meg ... Itt is a pénz a motiváció? A törvényi háttér? A munkaadók tolerálják (szerintem nem)? A munkatársak? Valahol olvastam, hurrá optimista lufikat eregetünk. Remélem nem!
Folyt. köv. Sajnos az első dia lemaradt melynek szöveges részét ide szúrtam. Az egyes diák között nagy szünetek vannak (10mp). Türelmes hallgatózást.
VálaszTörlésA tanulás új értelmezése I.
Tudás folyamatos megújítása szükséges
- a tudatos tanulás egész életre kiterjedő szükségességének felismerése
A felnőttkori tanulás az emberi élet természetes és szükséges velejárója
Társadalmi átalakulás felgyorsulása, tudomány és a technika fejlődésének megváltozott üteme, információ robbanása a új ismeretek elsajátítását, új képességek megszerzését írja elő
A folyamatos tanulás gyakorlatának bevezetése az emberek életvezetésébe
Az iskolarendszer nem teszi lehetővé az egész életre érvényes tudás megszerzését(informális, non-formális tanulás előtérbe helyeződése)
Life long learning, life wide learning
Kedves Eszter, én is gratulálok!
VálaszTörlésA felnőttség kapcsán ejtsünk szót a modern társadalmakhoz kötődő felnőttszocializációról. A felgyorsult gazdasági, technikai változások, a társadalmi-politikai rendszer nélkülözhetetlenné teszik a rugalmas és gyors alkalmazkodást, a demokratikus társadalmakban az „általános cselekvéskompetencia” kialakítását, a folytonos szerepváltások megtanulásának képességét.
E képességek kialakításához nyújt segítséget a korszerű felnőttnevelés, melynek egyik feladata a felnőttszocializációnál említett kényszerekre való reagálás készségének kialakítása, a felnőttek célirányos és tervszerű fejlesztése, szakmai képzése, továbbképzése és átképzése. Egy másik értelmezés, szervezett formális és non-formális folyamatok összességének fogja fel a felnőttnevelést.
A konstruktivista tanuláselmélet szerint a tanulás a tanuló egyén önállóan végrehajtott tevékenysége, amelynek során nem a tudás, a tartalom, a készségek elsajátítása vagy feldolgozása, hanem azok „konstruálódása”, azaz tudatos építése megy végbe. Ez a folyamat tehát soha nem nullánál kezdődik, hanem a már meglévő ismeretekre épül, amelyek egyúttal a felvételre kerülő információ interpretálásának, azaz a tanulásnak mint tudáskonstrukciónak is kiindulópontjai. Az ilyen tudás mindig szituációkhoz és kontextusokhoz kötődik, és a tanuló egyéntől függ, aki saját maga irányítja a tanulási folyamatot és reflektál rá. A reflektálás a tanulási folyamat szerves része, annak sebességét növel(het)i. Az élethosszig tartó tanulás és a felnőttképzésről olvashattok Óhidy Andrea tanulmányában.
Ez egy szinte teljes összefoglalása a hét témájának. Azt gondolom, hogy ez az alap ismeret kell, szükséges! Nekem jó, hogy akkor ülök le, amikor az időm engedi és addig, amig jól esik, ...
VálaszTörlésPersze számtalan vélemény, tapasztalat van ebben a témában is. De! úgy érzékelem, ahogy olvasom a bejegyzéseket, hogy mindenki a maga módján, de érzékeli a tanulás újra értelmezését, a tanulás fontosságát. Mindannyian megfogalmaztuk miért kell, miért éri meg, ... Megnyílt előttünk egy teljesen új módja a tanulásnak, amihez a tudást úgy szedegetjük össze morzsánként, de szeretjük. Szeretjük, mert új, szeretjük, mert tanulunk, szeretjük, mert összehozza a csoportot (sajnos csak most az utolsó hónapban ..., de ez egy másik beszélgetés ...). Milyen jó! (jó lenne) egy-egy könyv elolvasása után megbeszélni azt, (Zenina!, olvasok, tovább beszéljük, ...). (Ha az első félévben megkapjuk ezt a lehetőséget, még több szakirodalmat, nem szakirodalmat oszthattunk volna meg egymással! Igaz?)
Felmerült bennem a kérdés, ha most nem "vagyok itt", honnan, hol és mikor tanultam voltam meg ... ki mondta volna el, hogy ez fontos ... ki mutatta volna meg a Twittert, a blogot, ... Pedig egy polgármesteri hivatalban, a város közéletében dolgozok (nem elzárva az információktól). Elég nyilvánosságot kap a felnőttek oktatásának fontossága?, vagy "csak" a tanulmányokban, szakirodalomban, memorandumokban ... fogalmazódik meg ... Itt is a pénz a motiváció? A törvényi háttér? A munkaadók tolerálják (szerintem nem)? A munkatársak? Valahol olvastam, hurrá optimista lufikat eregetünk. Remélem nem!