2011. május 10., kedd

Digitális jövőtervezés az Y generáció részére

Kép forrása: bigambition.co.uk
Mivel már előttem több bejegyzés is született digitális bennszülöttek és bevándorlók témájában, ezért úgy gondoltam én nem szaporítom a szót tovább, de mivel mégis csak kellene erről írnom, így úgy döntöttem, hogy egy általam nagyon jó ötlenek vélt programot mutatnék be, amit az Y generációnak dolgoztak ki Angliában. 

Fehér Katalin írt tavaly egy cikket melyben az online területek oktatási és kutatási lehetőségeiről ír, melybe fokozatosan vonják be a fiatalabb generációt. A kezdeményezés Angliában indult, Big Ambition (www.bigambition.co.uk) névvel, melynek lényege, hogy az e-készségekre és képességekre helyezi a hangsúlyt. A projektet kormánytámogatással finanszírozzák, non-profit keretek között, az 1990 után születetteknek. Célja a tinédzserek koherens felkészítése, a majdani elhelyezkedésüket segítve, az IT szektorban. Lényege, hogy azok a fiatalok, akik úgy gondolják, hogy a munkájukban az IT szektorban szeretnék végezni, de nincs átgondolt karrier tervük, akkor a program segítségével segítenek nekik meghatározni egyéni céljaikat, intuíciókat, amik alapján orientálnak, motiválnak a folytatásra. 

Remek elgondolás szerintem. Felötlött bennem, hogy ki lehetne terjeszteni a munkaerőpiac több ágazatára is, életpályamodell tervezés gyanánt. A programban a hangsúly a készségeken, a kreativitáson és a lehetséges szerepekre helyeződött. Ez az igazi tudatos tehetséggondozás. Elgondolkodtam, hogy nálunk Magyarországon találkoztam e hasonlóval, de a sport utánpótláson kívül nem igen jutott eszembe más típusú karriergondozás vagy tehetséggondozás. Talán még a zenei képzésben van hasonló. 

A program sokféle módszerrel, sokoldalúan közelíti meg a fiatalokat. Ezek között van a témához kapcsolódó videók, játékok, azaz a korosztálynak megfelelő tartalmi és formai megoldások. Nem kínál abszolút megoldásokat, helyette inkább opciókat a képességeik szerint a már meglévő céloknak megfelelően. Itt eszembe jutott, hogy a most érettségiző fiam, ősszel a felvételi jelentkezés előtt pár hónappal még nem tudta mi szeretne lenni, milyen iskolát fogunk megjelölni a felvételi jelentkezéskor. Nagyon kevés azon fiatalok száma, akik tudják, határozott elképzeléssel rendelkeznek jövőjük tekintetével kapcsolatban. Ha legalább lett volna egy irány, ami a főbb vonalak kijelölésében segítségére lett volna, akkor nagyobb határozottsággal tudhatja mind a szülő, mind a fiatal, hogy biztosan nem indul el rossz irányba és esetlegesen nem veszteget el éveket a téves irányba való indulás miatt. A program két fokozatot kínál, életkortól függően, egyik a még középiskolás évek elején járóknak, másik pedig a már végéhez közeledőknek. 

A program célirányosan törekszik, a célközönség valódi megszólítására az eszközei segítségével. Ezek az eszközök olyan témák és vizuális megoldások, amelyekkel ez a korosztály valóban elérhető. És itt a lényeg, hogy komolyan veszik azt a korosztályt, akikhez valóban szólni akarnak, hiszen rájuk szabják az eszközeiket. A dolog nagy újdonsága a hívószavakban rejlik, a „digitális karrier” nem a szokásos karrier tematikákat követi, és egyszerűen használhatóvá teszi az Y generáció számára. A program bemutat, a fiatalok számára olyan szerepeket amilyenekkel lehet, hogy nem találkoznak, vagy csak egyszerűen nem tudnak, mint például játékfejlesztő, IT projekt menedzser, szoftvermérnök vagy multimédia producer. A bemutatás kiterjed ezeknek a szerepeknek a pontos készség szükségleteire, sőt még a szakmában az átlagfizetésre is kitérnek. A hihetőség kedvéért valós személyeken keresztül mutatnak be olyan embereket, akik az adott területen dolgoznak, és elhivatottak a saját területükön, mindezt arcképes, videós megjelenítéssel. Ezek a fiataloknak, akik mint tudjuk életkoruknak megfelelően állandó szkepticizmussal rendelkeznek, kézzelfogható, valós információkkal való ellátása teszi hitelessé a programot. Ha még mindig nem érzik biztonsággal, hogy ők milyen szakterületet válasszanak, egyénre szabott személyiség tesztet tölthetnek ki, ami a kitöltés után tájékoztatást ad, hogy mennyire csapatjátékos, van e vezetői tehetsége stb. Maga a weboldal kompatibilis a témával, rövid, könnyen érthető szövegeket tartalmaz, a design interaktív és nagyon kreatív. 

Belegondoltam mekkora segítség lehetne itt nálunk is. Tovább gondolva a felnőttképzés felé, nagy piaci hányt pótolhatna.
A felvi.hu ugyan tartalmaz a felsoroltak közül egy két lehetőséget, de ilyen komplex háttértartalom nem áll rendelkezésre nálunk. Nem tudom például hogy a pályaválasztási tanácsadók, vagy a munkaügyi központok dolgoznak e hasonló programokkal. Ha igen, szívesen olvasnék róla.

Forrás: http://www.infinit.hu/content/view/387/36/

1 megjegyzés:

  1. Az Y generációról olvastam egy érdekes tanulmányt. Az amerikai munkavállalók elégedettsége két évtizede most a legalacsonyabb, az úgynevezett Y generáció tagjai utálják legjobban munkájukat, legalábbis ez derül ki az egyik non-profit szervezet, a The Conference Board éves felmérésből. (Az Y generációba, másnéven „ezredfordulós” generációba egyes definíciók szerint az 1982-1995 között született pályakezdők tartoznak. Magyarországon a 15-24 éves korosztály tagjai képviselik ezt a csoportot. A szintén sokat emlegetett X generációt a 25-44 évesek alkotják.)
    A 2009-es felmérés szerint az amerikai alkalmazottaknak csak 45 százaléka elégedett munkájával, míg ez az arány 1987-ben, az első hasonló kutatás alkalmával még 61 százalék volt. Legkevésbé elégedettek munkakörülményeikkel a 25 év alatti pályakezdők, mindössze 37 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy szereti állását és maradéktalanul elfogadja helyzetét. Érdekes, hogy 1987-ben, a munkaerő-piacon jelenlévő akkori legifjabb generáció tagjainak többsége ugyanúgy elégedetlen volt helyzetével, mint a mai Y generáció tagjai. Ez a felmérés összeállítói szerint leginkább annak tudható be, hogy a pályakezdők az első néhány évben, amit a munkaerő-piacon foglalkoztatottként eltöltenek, még nem tudnak feltétlenül igényeiknek és képzettségüknek megfelelően elhelyezkedni, sokan keveslik kezdő bérüket. A következő korosztály tagjai (25-34 évesek) a legelégedettebbek munkájukkal - derül ki a felmérésből: a megkérdezettek 47 százaléka így nyilatkozott.
    Az is igaz, hogy az Y generáció idősebb tagjai, közel a 30-hoz már jóval kedvezőbbnek látják helyzetüket, mint 25 éves társaik, nem véletlenül, addigi pályafutásuk során legtöbbjük legalább egy-két helyen dolgozott már. Vagyis nem számítanak pályakezdőnek, jobbak a kilátásaik és munkakörülményeik. (Ez is relatív, képzettségtől, végzettségtől, és az adódó lehetőségektől függ, ki, hol, és jól tud-e elhelyezkedni.) Az azonban aggasztja a felmérés készítőit, hogy mára már csak a megkérdezettek 45 százaléka nyilatkozott pozitívan munkájáról. „A csökkenő elégedettség jelzi, hogy a foglalkoztatás terén gondok vannak” - véli Lynn Franco, az amerikai Fogyasztói Kutatói Központ igazgatója, hozzátéve, amit le kell szűrniük ebből a felmérésből, az az, hogy az Y generáció tagjai összességében nem szeretnek dolgozni.

    VálaszTörlés