2011. május 25., szerda

Komparatív andragógia – a társadalom szervessé tételének szolgálatában

A témafelvetés előzményei

A szakdolgozatomban (A kulturális szolidaritás fenomenológiája) elemzett fejlődéstörténet tanulságának azt tekintem, hogy a társadalmi modellek változásában nem beszélhetünk automatizmusokról, szükségszerű haladásról, hanem minden nemzedéknek, sőt, minden új kormánynak és új oktatási folyamatnak újra kell teremtenie a társadalmi szerződést, azaz, a konszenzust – a kulturális szolidaritás légkörét és a megértett alternatívákból leszűrt tanulságokra építvén az önkéntes szabálykövetés légkörét. Ez a társadalom szervességének egyik feltétele (a másik pedig az, hogy minden rétegnek legyen önként vállalható funkciója, munkája).

A társadalom organikus jellege, a szerves fejlődés kérdése, a reaktivitás

A magyar kultúra régóta nem képes megteremteni az organikus társadalmat. Ugyanakkor, nincs értelme a fatalista megközelítéseknek, a néplélek miatti siránkozásnak, mert dinamikájában élesen kettéválasztható a technikai civilizáció fejlődése és a társadalmi modell története (az élő kultúra). Az előbbi lineáris fejlődés, az utóbbi nem. Ha a kultúra szerves társadalmat teremtett a múltban, akkor is tönkremehet a jelenben, de előzmények nélkül is kialakulhat erős és összetartó közösség, ha elég tehetséges az elitje és nyitottak a tömegei.

Az 1960-as évek fiatal nemzedéke azt igazolta, hogy a mintának tekintett nyugati jóléti államok sem mindig teszik teljesen organikussá a társadalmat. Éppen a legfejlettebb, leggazdagabb és viszonylagos jólétet teremtő államokban (USA, Nagy Britannia, Franciaország, Németország) volt erős az ifjúság mozgalma, amelyet azóta sem dolgozott fel igazán a szociológiai és filozófiai szakirodalom. A posztmodern tagadás, tehát a nagy narratívák elutasítása (Lyotard) nem ad választ a társadalmi szocializáció kérdésére – ami a vallások felségterületéhez is kapcsolható, hiszen a szeretet közvetlenné tételéről van szó, amire se a kanti etika, se a kálvinista etika automatikusan nem képes. Durkheim szerint a szolidaritás akkor organikus, ha munkamegosztáson alapul – viszont a történelmi tapasztalat bizonyítja, hogy ez sem elég – újra és újra szükség van a társadalmi szerződés újraalkotására, az önkéntes vállalások és az újdonság ihletadó, frissítő hatására is.

A kultúra, a művelődési folyamat, tehát a felnőttoktatás nem merevedhet meg bizonyos örökérvényűnek tekintett eszmék, modellek, témák propagálásánál vagy azok elkerülésénél. Az organicitás, az igazi konszenzus az, ami egy folyamat, a szintézisteremtés eredménye – ezért a kultúrának reaktívnak kell lennie. Ha nem ilyen – elvontnak, élettől távolinak tűnik és elsorvad.

Az andragógia hármas funkciója és a közoktatás passzív jellege

Az oktatás és művelődés (andragógia) funkciója hármas: képességfejlesztés, gazdasági szocializáció és társadalmi szocializáció. A társadalmi szocializáció – a társadalomban aktuális szabálykövetésre való értelmi és érzelmi ráhangolás, az etika. De nemcsak passzív elfogadásra kellene ráhangolnia, hanem a modell tökéletesítésére. (Ha csak legitimáló funkciót adnak neki – megmerevedik.) Bevonni a társadalomszervezésbe. Nem szelektálni újabb és újabb eliteket (amire pl. a mostani Akadémia is kész), hanem közös kulturális – alkotási tereket teremteni.

Vegyünk egy konkrét történelmi folyamatot, a rendszerváltást: az Antall-kormány az egyházakkal kívánta eljátszatni a társadalmi szocializáció vezetését. A jogi-hatalmi viszonyok megváltozását az egyházak nem kérdőjelezték meg, mégsem sikerült elfogadtatnia magát ebben a szerepben. Az én magyarázatom az, hogy a mai egyházak többsége nem alkalmas szintézisteremtésre – mert egy elavult tudományos világképpel kapcsolja össze örök érvényű szeretetideálját. Tehát nem képes Szókratészt (vagy Galileit) Jézussal egyesíteni.
Az a megmerevedés jellemzi, amelyet elméletileg kifogásoltam, s ami a marxizmus magyarországi adaptációjára is igaz volt (a rugalmasabb Gramscit nem adaptálták).

Másrészt, maga a gazdasági modell (a termelési viszonyok) nehezen legitimálható, ha abban zéró összegű játékok vannak. Hogyan élhetné át az ember teljes lelkesedéssel a közösséghez tartozás érzését kulturális szolidaritásként, ha éppen attól juthat előbbre, azzal teremthet magának anyagi biztonságot, ha nem osztja meg tudását, sőt, ha hazudik vagy éppen rágalmaz? (Lásd a pártokat.)

A társadalom organikussá tételének kihívása a szociológiának, s a világi oktatásnak, tehát az andragógiának (is) szól (meg a közoktatásnak is).

Az andragógusképzéshez, annak stratégiájához szorosan kapcsolódó kérdés, hogy felvállalja-e a hármas funkció mindegyikét. Tehát azt is, amit korábban népművelésnek neveztek, de amit társadalmi szocializációra vagy szintézisteremtéssé kellene változtatni, hiszen annak a világképe is átalakul (legalábbis, kiegészül), aki tanít.

A közoktatás, szerintem, képtelen ellátni mindhárom funkciót, részben azért, mert a tananyagok terjedelme miatt időzavarban van (ha pl. alaposabban elemeznék a történelmi válaszutakat, nem jutnának el a XX. századig), másrészt, azért, mert a történelemoktatás éppen azokat a kérdéseket kerüli, amelyek a jelenben konfliktusokat okoznak. Pl. 1956 vagy a rendszerváltás elemzését.

Mitagadás, még 1848-at sem szokták teljesen nyíltan elemezni, feltárni azt, hogy a nemzetállami törekvéssel nemcsak az osztrákokhoz fűződő inkább előnyös gazdasági és kulturális kapcsolatokat, hanem a nemzetiségiekkel való viszony organikus jellegét is veszélyeztették, ami Trianonhoz vezetett.

Ha éppen a konfliktusokat okozó kérdéseket kerüli, vajon hogyan láthatná el tökéletesen szocializációs funkcióját a magyar közoktatás?

A magyar történelmi fejlődés szervetlenségével többen is foglalkoztak (Szűcs Jenő, Hankiss Elemér, Csepeli György), de a hangjuk nem igazán jutott el a széles közvéleményig. A témán belül a magyar rendszerváltás mint szervetlen fejlődési folyamat kutatásáról még keveset hallani, pedig tagadhatatlan, hogy a váratlan tulajdonosváltás az ún. „szocialista polgárosodás” (Szelényi Iván ezt még kutatta) folyamatát törte meg. Nemcsak szellemileg váltak ketté az új elit képviselői és a tömegek, hanem közvetlen érdekeikben is, amennyiben a folyamat egy milliónál több embert kitaszított a munkamegosztásból.

Ebben az esetben a fejlődés nyilván nem lehet szerves, akkor sem, ha látszólag demokratikus, hiszen nem a tömegek akarata érvényesül, azok csak a választék szűkössége és az önszerveződés adminisztratív nehézségei (csak pártra lehet szavazni, a propagandának tőkeigénye van stb) okán legitimálják a hatalomra jutó pártokat.

A nyugati és a keleti minták tanulságai

Tanulságos, hogy a legkövetkezetesebben liberális és toleráns Hollandia sem képes teljesen integrálni afrikai bevándorlóit, feltehetően, leginkább vallási okokból és a vallásszabadság holland értelmezéséből. Az ún. „oszlopos társadalom” nem teremt közös kulturális teret – a bő kézzel felkínált szabadság az elhatárolódás, elszigetelődés valóságát segíti elő.
Ez az elszigetelődés (gettósodás) igaz az USÁ-ra is (lásd pl. a New Orleans-i árvíz lefolyását – az elszegényedett feketék kimentésével senki nem törődött).
Ugyanakkor, az is látszik, hogy ahol a problémák élesen jelentkeznek, ott hatékony és Magyarországra is adaptálható megoldásokat is kidolgozhatnak.
Az Egyesült Államokban közismert állami program a feketék munkaerő-piaci integrációja – a szocializációs munkahelyek létrehozása – és pl. a felnőttek számára biztosított apprenticeship is ilyen.

Ukrajnában, Grúziában és Szerbiában a korábbi magyar hibák ismétlődésére ismerhetünk rá – a nemzetépítés a korábbi gazdasági és kulturális kapcsolatok lerombolásával, a kisebbségek kirekesztésével történik. Meg is van az eredménye – a gazdasági fejlődésben való lemaradás, polgárháborús viszonyok.

Oroszország a szervetlen rendszerváltás sebeit próbálja gyógyítani. Ami Magyarországon is problémákat okozott, ott még élesebben látszik: az, hogy hiába a demokratikus intézményrendszer: az új elit elszakad a tömegektől, mert azoknak nemcsak a közéletben, hanem a gazdaságban sem kínál szerepet, és a szociális problémákra erőből válaszol. (A rendőrállam olcsóbbnak tűnik, mint a jóléti állam.)
A demokratikus keret önmagában nem garantálja a társadalomszerveződési folyamat szerves jellegét, mert a tömegek képtelenek ellenőrizni új elitjeiket.
Ez igaz a bankokra is – Magyarországon is –, nem garantált, hogy ne éljenek vissza erőfölényükkel (Magyarországon lásd a devizahitelesek esetében történt egyoldalú szerződésmódosításokat, a megmagyarázhatatlanul duplájára emelt törlesztőrészleteket).

Kína pedig arra példa, hogy akár az egypártrendszer is biztosíthatja a szerves fejlődést, ha a hatalmon levő párt nyitott a lakossági igényekre – tehát, ha kulturálisan szolidáris (a kulturális szolidaritásnak van egy passzív és egy aktív oldala).

A teljes lefedettség és a célcsoportok kérdése

Az Európai Unió és a mindenkori magyar kormány is hajlamos célcsoportok kijelölésére: életkorok, régiók vagy egyéb státusjegyek (pl. büntetett előélet, roma származás) alapján pozitív diszkriminációt alkalmazni a szakképzésben is és a foglakoztatásban is. Elősegíteni, hogy a célcsoportok nagyobb eséllyel jussanak szakképzéshez, foglalkoztatáshoz – még inkább rontva ezzel a nem célcsoportok esélyeit. Mintha nem vennék észre, hogy ezzel új kirekesztettséget hoznak létre. A mai Magyarországon pl. a 40 és 50 év közötti korosztály jogilag a leghátrányosabb helyzetű: a tanulásból, a lakásszerzésből és a foglalkoztatásból is kiszorulhat – mert rájuk már nem vonatkoznak a fiatalok kedvezményei (diákhitel, lakásépítési támogatás), s még nem az 50 felettiek foglalkoztatása esetén járó járulékkedvezmények.

Azzal, hogy Magyarország nem teszi mindegyik korosztály számára ténylegesen hozzáférhetővé a szakképzést, nemzetközi szerződést (ILO-egyezményt) is sért – de ki veszi ezt észre ebben a sérelmek és jogtalan előnyök sokaságával átitatott társadalomban?

Miközben lenne pozitív példa ezen kérdések megoldására is: az amerikai apprenticeship pl. kvótarendszerrel felvételiztet (annak is van esélye bejutni, aki nem célcsoport), s Észtország pedig állampolgári joggá tette az internethez való hozzáférést.

A tréningek kérdése is a teljes lefedettség kérdésköréhez tartozik. Magyarországon manapság igen elterjedtek a méregdrága konfliktuskezelő és kommunikációs tréningek. Ha drágák, akkor, nyilván, nem képesek elérni a teljes társadalmat. Kutatási téma lehetne az is, hogy mennyiben szükségszerű a tréningek kiszervezése az andragógiából. Esetleg megfordítható-e ez a folyamat? Nem részletkérdésről van szó, hanem a kulturális szolidaritás mint gyakorlat megtanításáról. Mondhatja-e bárki, hogy ez nem andragógia?

4 megjegyzés:

  1. Kedves Tibor! Én már a címmel gondban vagyok,"Komparatív andragógia – a társadalom szervessé tételének szolgálatában" Én azt tanultam, hogy a komparatív andragógia, az az összehasonlító andragógia, amely más más felnőttképzési rendszereket hasonlít össze. Mi anno ennek értelmében olyan országok andragógiájával foglalkoztunk ahol ezt magas szinten, eredményesen űzik. Pl: Finnország felnőttképzését viszonyítottuk a mi felnőttképzésünkhöz. Nem értem, tehát, hogy az összehasonlító andragógia, hogy hogy teheti szervessé a társadalmat?
    Következő számomra ismét csak érthetetlen mondat:"Az oktatás és művelődés (andragógia) funkciója hármas: képességfejlesztés, gazdasági szocializáció és társadalmi szocializáció." Az andragógia: képzés, oktatás és nevelés. Szerintem a gazdasági szocializáció, nem tartozik az andragógiához. A gazdasági szocializáció, vagyis a pénzhez való viszonyunk szerintem a családi viszonyok hatására már gyerekkorban kifejlődik, semmiképp nem felnőttkorban, mert az ember nem felnőttként szokok hozzá a pénzhez. Sőt szerintem képesség helyett készségfejlesztés az andragógia.
    Nem értem miért is hagytad ki a szocializáció még nagyon sok ágát, ezzel az erővel!? Hovatovább szerintem maga a szocializáció egyáltalán nem tartozik az andragógiához.

    VálaszTörlés
  2. Kedves Veronika!

    Köszi a hozzászólást. Mindig érdekes észrevennem, hogy a női logika különbözik a férfitől.

    1. Mi más az ismeretszerzés, az összehasonlítás, tehát a komparatív andragógia célja, mint a tanulságok hasznosítása? Vagy nem a hasznosítás a cél, hanem csak a gyönyörködés a hasonlításban?

    2. A nevelés egyik szinonimája a szocializáció (pl. Nagy Sándor írt erről).
    A szocializáció egyik fajtája a gazdasági szocializáció, amely a pályaorientációt és a szakmával járó feladatokra való felkészítést tartalmazza. Musgrave használta így, Szilágyi Klára hivatkozott rá (Szilágyi Klára: Munka- pályatanácsadás mint professzió).

    Üdvözlettel,

    Tibor

    VálaszTörlés
  3. Kedves Tibor!

    Most nem mondom, hogy ez nem andragógia. :D Majd még írok a bejegyzésedről, de előbb Verának válaszolnék.

    Kedves Vera!

    Nem értek veled egyet abban, hogy a gazdasági szocializáció ne lenne az andragógiai területe, avagy bármely szocializáció ne lenne az. Azzal egyetértek, hogy kiemelni a gazdasági részt ilyen általános képalkotásban, ahogy Tibor teszi felesleges, hiszen a minden területen érvényes szocializáció gyerekkortól (ahol nagyon intenzív és tetten érhető) egészen életünk végéig, azaz idős korunkban is tart(csak kevésbé intenzíven, látványosan). Ez része, az informális tanulásnak. Ilyen értelemben azonban az andragógia olyan széles területet ölelhet fel, amit nagyon nehéz egységben kezelni... A szocializáció, mint a társadalom és a közvetlen közösség írott és íratlan szabályainak, apró rezdüléseinek és azok változásának tanulása nélkülözhetetlen ahhoz, hogy annak a közösségnek, társadalomnak a részei tudjunk maradni, amelyben élünk. Éppen ebből a gondolatból kiindulva tartom helytelennek az andragógia és a pedagógia szétválasztását. Hollandiában a pedagógia alá sorolódott vissza a felnőttképzés tudománya. Ezt elvi okokból kifogásolom, sokkal inkább egy befogadó tudomány a "nevelés tudományát", ahogyan nevezni szoktuk, vagy még inkább "az egész életen át tartó tanulás tudományát" tartom elfogadhatónak. Az óvodások és a tizenéves korosztály képzése, pszichéje és az alkalmazott módszerek között nagyobb a távolság, mint a felnőttek és a tizenéves korosztály között. Pedig az előbbi az andragógia területe, utóbbi a pedagógiáé. Ugyanígy non-formális és informális tanulás megvalósul gyermek és felnőttkorban is, ennek jellemzői feltehetően közel azonosak. Egységben lenne érdemes gondolkodni, folyamatban. Bár a két tudomány más-más irányból közelít a tárgyához a cél és az eredmény ugyanaz lehet.

    Visszatérve Tibor írására. Az utóbbi időben egyre inkább terjednek a kisebb, aktívvá váló közösségek. Ez nagyon jó, és az andragógia egyik feladata lehet ezek segítése, akár a kommunikáció és konfliktuskezelés segítésével (amint huszáros vágással a tréningeket berántottad a bejegyzésed végére), akár a közéletbe való beleszólás támogatásával, a lehetőségek biztosításával (bár ez már kevésbé andragógiai feladat). Én itt pályázati rendszereket tudok elképzelni. Ugyanakkor tunyák és érdektelenek mindig lesznek, megvehetőek is, ahogy ez mindig is volt a történelemben.

    Szerintem jelenleg az andragógia még mindig sokkal reaktívabb, mint a pedagógia, ahol jóval kisebb a gazdasági nyomás.

    A társadalmi szocializáció nem egyenlő az etikával. Annál jóval több minden tartozik bele így például a kommunikáció is.

    Az egyházaknál szerintem nem a tudományos világképpel volt/van a baj, ugyanis bizonyos rétegeket ez a terület kevéssé érdekli. Szerintem azért nem tudtak vezető szerepre szert tenni, mert kizáró és nem befogadó magatartást, kommunikációt valósít meg. Totális kontrollt szeretnének gyakorolni, amit az emberek nem tűrnek a mai világban. Kevesebb előnyt tud felmutatni, mint amilyen hátrányt ez az erős kontroll jelent.

    A történelem oktatás hibája (és általában a közoktatásé) az, hogy sokkal inkább az adatok, a tartalom memorizálására, mint annak az aktív, értő, gondolkodó felhasználására koncentrál. Az összefüggések és párhuzamok feltárása az önálló és kritikus gondolkodást segíthetné elő, ilyen értelemben pedig kihatna mindarra, amit feljebb a társadalmi és politikai vonatkozásokról írtál. Kérdés, hogy a pedagógusképzés és az andragógusképzés tudja-e és akarja-e felvállalni, hogy a közoktatásból kikerülő jelöltnél fejleszteni a kritikus gondolkodást, hiszen anélkül, hogyan is adhatná azt tovább???

    VálaszTörlés
  4. A KOMPARATÍV FELNŐTTOKTATÁS ELMÉLETE

    Jarvis szerint népoktatást népszerűsítő oktatás, stb. fogalmakból van doszt, nézzük meg, hasonlítsuk össze a különböző felfogásokat iskolarendszerben és azon kívül

    7 téma, kutatási terület:
    1) maga a koncepció: mit tartanak felnőttoktatásnak?
    2) nyelv: mennyire határozza meg az ország nyelve a felnőttoktatás szerveződését?
    3) az országos intézményi fejlődés
    4) csak a fejlődéstörténet (akár csak egy intézményi formák) pl. népfőiskolák: hol jelentek meg, iskolák, fontos személyiségek szintjén
    5) sajátos témák, gondolatok jelennek meg: felnőttoktatással kapcsolatos szerepek, funkciók, tartalmak
    Milyen ágazatokban lehet értelmezni, milyen struktúrák (IR, IRK, általános-munkaerőpiaci önszerveződések, - liberális)?
    6) fenntartók – szervezetek, intézmények, mint fenntartók: a nemzetközi dimenzió is ez alapján szerveződik (szakmai vagy állami / központi érdekek)
    Mennyire van jelen a haszonszerzés (vállalkozási alap) és a nonprofit háttér a cél a meghatározó vagy a tudásbázisra épülve elsősorban profitorientált?
    7) milyen felnőttoktatási politikák léteznek (törvényi háttér)?
    (US: 1976 óta van törvény. Várnagy-Váardi munkája)
    Tibor! Szívesen olvasnám a hivatkozásod, mert ha akarom hiszem, ha akarom nem amire hivatkozol.

    VálaszTörlés