A premodern társadalmakban a gyermekek a hagyományos tevékenységrendszerekbe és normavilágba születtek bele. A szülők bevonták gyermekeiket a mindennapi életbe, a mindennapi munkákba, a családi, a közösségi létbe, a szertartásokba. Egységes volt a szocializáció, az informális tanulás színtere. A modern társadalmakban a tanítás feladatait az intézmények vették át. Az iskolarendszer multifunkcionálissá vált, ahol a gyermekmegőrzéstől a esélyegyenlőség és a mobilitás biztosításán át, a tudásátadástól az erkölcsi nevelésig, az általános műveltség átadásától a munkaerőpiaci igények kielégítéséig minden az iskola feladata lett. Az oktatás tömegesedésével a sokrétű elvárások halmaza teljesíthetetlenné vált és az ellentmondások válságjelenségekhez vezettek.
A válságra érkezett megoldások közül az egyik, a reformpedagógia képviselői által megkísérelt új módszer volt, hogy iskolai formában modellezik a premodern világ szerves egységét, amelyhez a gyermekközpontúságot, a tevékenység-központúságot és az önállóságot választották jelszavuknak. Ezek a kísérletek azt célozták, hogy olyan mikroközegeket hozzanak létre, amelyek megszűntetik a modern differenciálódásból fakadó távolságokat. A válságra másodsorban reagáló, az iskolátlanítás ideológusai, az iskola mint intézmény létjogosultságát is tagadják. Az iskolát bürokratikus, gyárszerű intézménynek, a társadalmi idomítás színterének tartják. Ivan Illich az 1971-ben megjelent könyvében - amelynek „A társadalom iskolátlanítása” volt a címe - azt állítja, hogy a jövő útja az intézmény-szerű oktatás eltörlésében rejlik.” A tanulás az esetek nagy részében mintegy melléktermékként jelentkezik más munkának vagy szórakozásnak a tekintett tevékenységek során.” Az egyetlen járható útként azt javasolja, hogy „töröljük el a kötelező iskolai oktatási rendszert és fejlesszük ki az önnevelés, önképzés egyéni és kollektív formáit. „ Iskola helyett(…) az iskolánál lazább , s főleg az önkéntességre és az egyéni szabadságra alapuló rendszert kíván létrehozni, amit ismerethálózatnak nevez. Képzeletében kialakul a falak nélküli iskola, amely már nem iskola, hanem a tanulás térben és időben felszabadított és kitágított lehetőségeinek hálózata. –írja Illich könyvét összefoglalva Czeizer Zoltán 1997-ben.
A hálózatosodás tehát képes lehet a tudástermelés és tudáscsere minőségileg új eszköztárát létrehozni: az oktatási hálózatokat (educational web), tanulási adatbázisokat, egyéni képesség portfóliókat (e-portfóliókat),…Illich korában ez még utópia volt, de a hálózatosodás technológiai alapjainak megjelenése és elterjedése már lehetővé tették az álmok megvalósulását. Szélesebb körű társadalmi igény jelent meg az informális tanulásra, és az élethosszig tartó tanulás jelszava is megjelent.
A kép forrása: http://bit.ly/mO1nSw |
Web 1.0, eLearning 1.0
Az internet elterjedése lehetővé tette a legkülönbözőbb tanulási tartalmak digitális tárolását és lehívását, megjelent a Web.1.0. Ez a rendszer még nem volt igazán interaktív, mert a tartalmakat ugyan fel lehetett vinni a honlapokra és az adatbázisokra, de nem lehetett könnyedén saját tartlmakat létrehozni, illetve megosztani másokkal. Ezzel párhuzamosan elterjedtek az internetre alapozott tanulásszervező programok (learning management systems, LMS), amelyek egységbe tömörítették az adatbázisokat, a kommunikációs eszközöket, a feladatmegoldásokat és az adminisztrációt. Megjelentek az online tanfolyamok, amelyek modulokba és leckékbe szervezve kerültek fel a világhálóra. Ezzel tehát egységesített, lineáris kurzusok keletkeztek tutorokkal és ellenőrizhető feladatokkal. Az eLearning 1.0 a hagyományos tudáselosztási formák technológiai megtámogatása, a tankönyvek és az osztálytermi tanulás virtuális kiterjesztése.
Web 2.0, eLearning 2.0
A Web 2.0 –nek nevezett jelenség elterjedésével a felhasználók, már nem csupán információkat keresnek a hálón, hanem maguk is tartalomszolgáltatókká válnak. Az interaktivitás terei és eszközei határtalanná bővültek. A magán- és intézményes információk szabadon megjelenhetnek a kibertérben. Lehetségessé vált az egyéni tudásmenedzsment eszközeivé tenni a kollektív tudás- és szórakoztató portálokat. Megjelent az az álláspont, hogy az információk nem eltitkolásra, hanem továbbadásra valók. Az eLearning 2.0 didaktikai alapját az alkotja, hogy a világhálón prezentált információkból lehetségessé vált az egyéni igényekhez igazodó, egyénileg reflektált tudás konstruálása. A „download generáció” számára a tanár és a tanuló közötti határ elmosódik, és az internet a személyes tanulás központja.
A tanulási környezet újjáalakítását a következő változások generálták:
- Az átvitel és az elérés gyorsult, az internet hozzáférés tömegessé vált.
- Az információk mindenütt jelen vannak, helyhez nem kötött eszközökkel is elérhetők.
- A nyílt forráskódú szoftverekkel olcsón és egyszerűen menedzselhetők a tartalmak.
- Személyre szabott e-portfóliók hozhatók létre.
- Új, ingyenes eszközök állnak rendelkezésre. (blogok, wikik, fájlcserélő programok,…)
- A változékony, bizonytalan foglalkoztatási helyzet.
Igazi didaktikai kihívás lett, hogy a különböző forrásokból származó információkat a tanulók hogyan tudják önállóan, vagy hálózatba szerveződve, gondolatcserék révén (diszkurzív úton) az internetes eszközök segítségével, egyéni igényeiknek megfelelő összefüggésbe helyezni. A Web 2.0 a hagyományos iskolarendszer számára új versenyhelyzetet teremtett, melyben elkerülhetetlen, hogy beemeljék az eszköztárba az eLearning 2.0 elemeit, ha nem akarják, hogy a szakadék még inkább elmélyüljön.
Castells szerint az információs kor alapparadigmája a hálózatosodás és az áramlások olyan tere, amely „uralkodik a helyek történetileg konstruált tere fölött…az áramlások, nem pedig a szervezetek válnak a munka, döntés és output-vezérlés egységeivé.” (idézi Nyíri, 2006a). Vagyis a tanulási és szocializációs folyamatok egyre nagyobb része kerülhet az információs technológiák által segített, decentralizált, önszerveződő hálózatokba. Ebben a tanulási folyamatban a közösen kitűzött cél a folyamat vezérlő elve.
Forrás:
Pintér Róbert(2007):Az információs társadalom. Gondolat-Új Mandátum 201-211.
Pintér Róbert(2007):Az információs társadalom. Gondolat-Új Mandátum 201-211.
„A Web 2.0-nek nevezett jelenség elterjedésével a felhasználók, már nem csupán információkat keresnek a hálón, hanem maguk is tartalomszolgáltatókká válnak. Az interaktivitás terei és eszközei határtalanná bővültek.” Blogbejegyzésedből leginkább ez a két mondatod keltette fel az érdeklődésemet a téma iránt. Tény, hogy a web 2.0 használatával lehetővé vált, hogy az egyének ne csak információt szerezzenek az internetről, hanem a tudás közös létrehozásába beletegyék a maguk szeletét, azáltal, hogy maguk is valamilyen tartalmat tesznek fel a világhálóra. Ehhez az a hozzáfűznivalóm, hogy csak abban az esetben jár együtt előnyökkel, amennyiben mindezek megbízható forrásból származnak, és nem tartalmaznak téves információt. Szerencsére számos pozitív példával lehet találkozni a neten, amelyek sok szempontból úttörő kezdeményezésnek számítanak a tanulás-tanítás újraértelmezésének útján. Egyik pozitív tanulási élményem is ehhez kapcsolódik. Az elmúlt időszakban számtalan programot, alkalmazást telepítettem a gépemre, azonban voltak kérdéseim, aggályaim az egyes telepítések során, amire persze egyből szerettem volna választ kapni. Így a jól bevált Google-t bevetve rátaláltam egy oktatóvideóra a másik jól bevált oldalon, a Youtube-on. Az adott program telepítését pontosan leíró videó szerzője egy három gyermekes gyesen lévő családanya, aki hobbiból kezdett el autodidakta módon elmélyülni az internetes programok telepítésében, majd miután ő maga elsajátította ezeket az ismereteket, gondolta lévén, hogy gyesen van, több szabadideje lehetővé teszi, hogy másoknak segítsen. A történet igazi sikersztori, ugyanis az említett hölgy mára mintegy internetes vállalkozást hozott létre, és ma gyakorlatilag abból él meg, hogy megrendelésre különféle programok, alkalmazások telepítésében, használatában segítséget nyújt díj ellenében. Emellett további oktatóvideókat készít ingyen. Ezt a történetet tekintve az általad jegyzett gondolatok nagyon is igaznak látszanak.
VálaszTörlésSzoboszlai Andi