Hogy értem/értelmezem én? (jegyzeteléseimből)
Az egész életre kiterjedő tanulásnak két jellegzetes „dimenzióját" a lifelong learning és a lifewide learning kifejezések írják le. Ez az élet teljes szélességét átfogó, az élet egészére kiterjedő tanulásként értelmezhető, és a tanulásnak egy újabb dimenzióját emeli ki. Ez a modell jól leírható egy kétdimenziós keretrendszerben:
(Az egész életre kiterjedő tanulás dimenziói kép forrása: www.oktopusz.hu)
A függőleges tengely irányában az egyén életciklusának egymást időben követő tanulási szakaszai, melyeket különálló egységként ábrázol. A tanulás az emberi élet egészében értendő, tehát kiterjed az időben. 1) és 4) „egység” a nem formális képzést, 3) és 4) felnőttképzést, az 1) az informális képzést, a 2) formális tanulást, a 3) és 4) külön, de mégis együtt a formális és informálist jeleníti meg. Az idő tengelyén megjelenik a szemléletváltás, az élethosszig tartó tanulás, és a tanulók sokfélesége, gondolhatunk itt arra, hogy egyre kedvezőtlenebbül érint jelentős rétegeket az információs vagy tudás alapú társadalom, például a részidős vagy alkalmi munkásokat, a munkanélkülieket, az időseket és a fogyatékosokat, a hiányos alapképzettségűeket és az alacsony keresetűeket. A másik oldalon vannak azok a jól képzett felnőttek, akik folyamatosan meg tudják újítani szakértelmüket, ki tudják venni részüket a gyorsan változó gazdasági környezetből.
A tanulás a térben is kiterjed, azaz minden formája, a formális, a nem-formális, az informális egyaránt fontos. A tanulás vízszintes/horizontális dimenziójú kiterjesztése azt mutatja, hogy szükséges a hagyományos iskolarendszerű (formális) tanulás, de mellette a nem-formális (non-formális), azaz az iskolarendszeren kívüli, de szervezett, tanfolyami tanulásra, például néptánc, biokertészet, szabás-varrás, … tanfolyamokra, és az informális, általában nem tudatos, mindennapi tanulásra is szükség van. A nonformális és az informális tanulás megvalósulhat a szakképzésben és az általános, az életminőséget javító képzésben is. Mindezek egymás mellett, egymást kiegészítve jelennek meg életünkben. A tanulás az élet egészére kiterjed. Itt jelennek meg a célok, a tartalom, a módszerek, az eszközök, a munka, a személyiség fejlődése, a szociális összetartozás, a gazdasági növekedés … Ez a tengely tehát azokat a különböző kontextusokat, helyeket, és helyzeteket ábrázolja, amelyekben az adott időpillanatban a tanulás történhet.
A didaktika alapkérései, Kinek tanítok? Mikor? Mit? (tárgy) Miért tanítom? (cél) Hogyan? (módszer) Mivel? (hogyan) Mi lett az eredmény? (értékelés) kísérik.
Forrás: Komenczi Bertalan: Elektronikus tanulási környezetek. Gondolat Kiadó, Bp., 2009.
www.oktopusz.hu
www.adata.hu
- Tovább gondolva, elemezhető a tanulás dimenzióinak integrált felfogása. (Komenczi Bertalan: Elektronikus tanulási környezetek - 64.o.)
- A tanulás három dimenziója:
Kognitív dimenzió |
Szint | Jellemzők |
Ismeretszerzés | tények, tudások megszerzése |
Megértés | értelmezés, megfogalmazás saját szavainkkal |
Alkalmazás | az ismeret vonatkoztatása a mindennapi életre: társadalomra, lokalitásra, családra, személyes életre |
Elemzés | kapcsolati viszonyrendszerek elemzése: személyek, események közötti kapcsolatok elemzése |
Szintézis | elvonatkoztatás a konkrét helyzettől, másik szintre emelés (meglévő kognitív sémák módosítása) |
Értékelés | a tanulságok kimondása, másik helyzetben való alkalmazása |
Aktivitás dimenziója |
Szint | Jellemzők |
Szembesülés | egy új aktivitással találkozik, új tapasztalatokra tesz szert |
Részvétel | aktívan részt vesz a cselekvésben és többször megismétli azt |
Azonosulás | a viselkedés szintjén azonosul a cselekvéssel (elköteleződik) |
Bensővé tétel | szokásává válik, készség szinten gyakorolja |
Mások bevonása | másokat is meggyőz az aktivitás fontosságáról (toboroz) |
Értékek dimenziója |
Szint | Jellemzők |
Felismerés | tudatára ébred egy érték jelentőségének (pl. szolidaritás) |
Reagálás | reagál az értékre, amit látott (pozitív élmény kötődik az értékhez) |
Beépítés | beépíti az értékrendszerébe, előbbre sorolja más értéknél |
Rendszerezés | más értékekhez köti, felfedezi a kapcsolatot a különböző erkölcsi értékek között |
Értékrend kialakítása | értékei egymásra épülnek, koherens világképe alakul ki |
Érdemes megvizsgálni a munkáltatók nézeteit is tanulással kapcsolatban. Általános tendencia, hogy ma már olyan beosztásban is diplomások dolgoznak, amely valójában nem igényelne ilyen magas képzettséget. Az Auchan filozófiája például, hogy a diplomás munkavállalók az áruházi polcok között mászkáló részlegvezetőként kezdenek. Így valóban megismerik azt a területet, ahol a későbbiekben is dolgozni fognak. Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják: könnyebb egy vállalaton belül mozogni, mint a vállalatok között, ami azt jelenti, hogy már a legelső munkahely kiválasztásánál érdemes a szempontokat tudatosan átgondolni. Egy-két évet dolgozni egy cégnél ma már nem számít tapasztalatnak. Ezalatt ugyanis sem az adott pozíciót, sem a piacot, sem az adott régióban a piac helyzetét nem lehet kellőképpen megismerni -véli Franck Moulin, aki szerint az új belépő egy évig tanul, egy évig produkál, és egy évig tanít. Ehhez minimum három évet kell egy adott helyen, adott pozícióban eltölteni. Ha a három említett környezeti elemből egy változik, azt előrelépésnek lehet tekinteni, ami újabb tanulási lavinát indukál. Ha mindhárom tekintetben - piac, régi és pozíció - változik a környezet, az azt jelenti, hogy az illető elölről kezdi karrierje építését.
VálaszTörlés